12 treballs brillants

XVI Fòrum Fem Recerca!

Un any més els treballs de recerca de Batxillerat i CFGS més brillants de Viladecans es donen cita al Fòrum Fem Recerca. En aquesta XVI edició del fòrum organitzat per Serveis Educatius del Baix Llobregat amb la col·laboració de l'Ajuntament, ciència, arts i comunicació han centrat els objectes d'estudi dels 12 projectes seleccionats.

La Regidora d'Educació, Gisela Navarro, ha definit l'acte com un esdeveniment on els assistents "aprenem moltíssim" i que genera un gran orgull perquè "els i les estudiants de Viladecans són capaços de crear projectes summament interessants". I és que tots aquests treballs tenen en comú el reconeixement d'un resultat excel·lent que posa de manifest l'èxit educatiu de la ciutat.

La regidora també ha mostrat el seu "agraïment als mestres i famílies per l'acompanyament en un procés que, tot i valdre la pena, sovint requereix molt esforç i dedicació", coincidint amb l'opinió dels i les estudiants que ha sigut un període molt intens, però ple de recompenses.

L' Inspectora d'Educació de Viladecans,  Lourdes Sotelo,  ha afegit que "els treballs de recerca són una eina extraordinària per implicar als alumnes en la construcció de coneixement". Els treballs presentats són bona mostra d'habilitats com la creativitat i l'esforç, però també d'altres molt rellevants com el pensament crític. Alguns dels treballs, de fet, fan una lectura punyent sobre temes tant d'actualitat com la manipulació dels mitjans de comunicació o la necessitat de repensar el paper de la dona a la societat.

 

No todo se aprende en los libros

En esta edición resalta una aproximación muy práctica a las temáticas a través del conocimiento directo de los entornos laborales donde tienen cabida. Unos trabajos de investigación pensados en el aula pero cocidos en espacios tan varios como el Archivo Municipal, las escuelas de Viladecans,  Atrium o las instalaciones de Unilever. Los y las alumnas identifican el contacto directo con profesionales en activo como herramienta determinante en la construcción de su discurso.

Paula Pérez Navas, alumna del Colegio Santo Gabriel, nos explica que la edad ha sido un impedimento para entrar a prisiones, el tema de su investigación, pero que esta carencia ha sido totalmente suplida por "la posibilidad de realizar entrevistas con funcionarios directamente implicados al ámbito penitenciario".

Por otro lado, Abel Sánchez Serrano, del Instituto de Sales, nos ha explicado que lejos de usar fuentes tradicionales, en la elaboración de su trabajo sobre Instagram ha ido a la fuente pura de las tendencias de esta red: los influencers, personas de diferentes perfiles que han aprendido a construir un rol para obtener beneficios de su modo de vida.

A les presentacions, el públic ha pogut implicar-se directament amb les temàtiques prenent bona nota de consells de salut, emocionant-se amb històries personals convertides en una minuciosa investigació i aprofundint en el coneixement de matèries tan diverses com els dofins o els models educatius d'Europa. 

En alguns casos, el treball realitzat tindrà una aplicació directa en els futurs estudis i en d'altres no, però el que és palès és que l'èxit de tots els treballs radica en l'oportunitat d'aprofundir en una inquietud personal generant el seu propi coneixement.

 

Llistat de treballs premiats

  • La influència de l'alimentació en el càncer. Inés Galán Pérez. Escola Goar
  • Manuel López Martínez. Relatos de una vida. "De la calle nueva a un carrer Nou". David López González. Col·legi Sant Gabriel
  • El mindfulness, una innovadora vitamina pedagògica (estudi pràctic a les escoles de Viladecans). Laura Porta Bonillo. Institut de Sales
  • Sacrifici darrrere de la victòria. Jessica Llamazares Prieto. Institut Torre Roja
  • Els dofins del Mediterrani. Lorena Sánchez Montalvo. Institut Miramar
  • Anys convulsos en temps passats: les grans vagues de Roca 1976-1977. Ona Cortés Frendo. Institut Josep Mestres i Busquets
  • Cosmética: comparativa de champús y proceso de eleboración. Laura Lorenzo Guijarro. Escola Goar
  • La dona empresonada en un món d'homes. Paula Pérez Navas. Col·legi Sant Gabriel
  • Puc guanyar-me la vida amb Instagram? Abel Sánchez Serrano. Institut de Sales
  • Manipulació de la informació en els mitjans de comunicació. Georgina Rodríguez Bermúdez. Institut de Torre Roja
  • Sistemas educativos: Finlandia, Alemania, España. Marina Sanz Borrego. Institut Miramar
  • L'escenografia teatral. Guillem Martí Serrano. Institut Josep Mestres i Busquets