Registre diari de la jornada dels treballadors, sí o no?

La meva empresa ha de portar registre diari?

Aquest article l'ha escrit Pablo Jerez, de Assesorias i Seo

La meva empresa ha de portar un registre diari de la jornada dels treballadors? T'expliquem els canvis per 2017.

Des de finals de 2015 i fins aquest any, les empreses han hagut de posar en marxa sistemes per portar un registre diari de les jornades dels seus empleats. Com està el tema ara?

El que va passar el 2015.
Al desembre de 2015, l'Audiència Nacional va publicar una sentència en la qual obligava a l'entitat financera Bankia, a implantar un sistema de registre diari de la jornada de tots els seus empleats, amb la finalitat de poder controlar els excessos de jornada realitzats pels treballadors durant l'any, o el que és el mateix, poder controlar les hores extres realitzades. Si t'animes a consultar la sentència, pots et llegir-aquí.

I va arribar el Tsunami.
A la calor d'aquesta sentència, Inspecció de Treball va veure recolzada la tesi que portava anys defensant, és a dir, l'obligatorietat de portar un registre diari de la jornada de tots els empleats de l'empresa. Així que mans a l'obra, va publicar la instrucció 3/2016 sobre intensificació del control horari en matèria de temps de treball i hores extraordinàries. Bàsicament i per resumir, s'establia que els inspectors havien de requerir a les empresa aquest control horari i que aquests podien, en cas d'incompliment, sancionar per això.

El tsunami es va posar en marxa i l'onada va arribar a totes les empreses del país. La Inspecció de Treball requerint el registre diari, les assessories indicant als seus clients la necessitat de portar el registre per evitar sancions, i les empreses de control horari fent el seu agost, van ser el brou de cultiu perquè grans empreses, pimes i autònoms amb assalariats , es posessin les piles a marxes forçades per complir amb la llei.

En no indicar la sentència la manera en què s'havia de dur a terme el control de la jornada diària, cada empresa s'ha intentat adaptar amb solucions a les mesures de les seves possibilitats. Moltes empreses han optat per contractar sofisticats sistemes de control horari, sobretot les empreses grans. Altres empreses han optat per sistemes més clàssics, com el d'elaborar registres mensuals en paper, que els treballadors han anat signant, indicant l'hora d'entrada, la de sortida i el nombre d'hores treballades.

La nova sentència del 2017.
Al març de 2017, el Tribunal Suprem ha anul·lat la sentència de l'Audiència Nacional, i eliminat per tant, la necessitat de portar un registre diari de la jornada de tots els treballadors de l'empresa. Pots consultar la sentència des d'aquest enllaç.

De totes maneres recorda: en els contractes a temps parcial si és necessari continuar portant els registres.

Malgrat que ja no és obligatori portar el registre diari, cal recordar que la Llei exigeix ​​que les empreses elaborin un calendari anual, en el qual s'assenyalin els dies de treball, festius i vacances, i que el treballador tingui accés en tot moment a aquest.

Així mateix, la Llei obliga a controlar les hores extres realitzades pels treballadors, obligant a registrar-les dia a dia, totalitzant-en el període fixat per al pagament de la retribució. A més estableix l'obligatorietat de lliurar una còpia del resum al treballador en el rebut de la nòmina.

Ja no cal portar el registre diari de la jornada dels treballadors a temps complet, però sí s'haurà de portar el control de les hores extres diàries realitzades, així com el registre de les hores realitzades pels empleats a temps parcial.

Afegeix un nou comentari

* Camps obligatoris