Currículum bimodal

CENTRES ON ES DESPLEGA EL PROJECTE

En aquesta pàgina hi ha un mapa ocult. Pots trucar el telèfon 93 635 18 00 per a més informació.
curriculum bimodal viladecans

Un nou enfocament educatiu per a aprendre des de la pràctica

Les noves formes de promoure l’aprenentatge a l’aula troben cabuda a les escoles de Viladecans. És el cas del currículum bimodal, un nou enfocament educatiu a partir de 3r de primària que s’ha implantat a l’Escola Doctor Trueta. Al 2014 s’hi van fer jornades formatives amb docents i famílies del centre.

Aquesta metodologia promou potenciar un segon model d’aprenentatge, més enllà de la memorització, basat en l’experimentació i la recerca per construir el coneixement.

El currículum bimodal

El currículum bimodal és un nou enfocament educatiu, impulsat per Pere Marquès, que busca l’adaptació a l’entorn de les noves tecnologies i la societat del coneixement. Aquest projecte és transversal a totes les matèries i nivells educatius, però es recomana aplicar-lo a partir de 3r de primària, quan les competències de lectoescriptura ja estan desenvolupades.

Les activitats de l’escola són de dos tipus: de memoritzar o de fer. Al principi de curs, el professorat prepara dues llistes amb els continguts que els alumnes han de memoritzar i els que hauran de treballar i aprendre a través de la pràctica.

Aquests últims continguts es poden treballar amb classes magistrals, activitats col·laboratives o presentacions; però també a través dels mateixos exàmens o avaluacions, en els quals l’alumnat té a mà els apunts que ha pres o pot utilitzar recursos com Internet o llibres. Aquesta manera de treballar a l’aula permet desenvolupar competències de recerca, selecció i transformació de recursos i continguts per construir el coneixement. Aquí és on és fonamental la inclusió a les aules de recursos tecnològics (Tecnologies de la Informació i la Comunicació, TIC, i Tecnologies per a l’Aprenentatge Col·laboratiu, TAC).

Al curs 2015-16, veient els progressos i beneficis que suposava el currículum bimodal per als alumnes, es van incorporar noves propostes que es fusionaven amb les TAC. Així es consolida una metodologia vinculada al canvi de paradigma educatiu i es dona més rellevància a les vivències de l’alumnat, als interessos de la realitat i al foment de la motivació.

En concret, es treballen els següents aspectes:

Aprenentatges per a:

  • La instrucció directa

  • El treball individual

  • El treball cooperatiu

Eines pedagògiques:

  • Google Education:

    • Compte de correu personal

    • Identificació personal i intransferible

    • Eina pedagògica

    • Connectivitat lliure

    • Temps i espai il·limitats

  • Apunts: mind map, lucid chart, coggle, exam time, prezi, presentació drive, formularis drive, documents drive, etc.

  • Glossari: mediateca Symbaloo (enllaços web), docs drive, sites drive, presentacions drive, etc.

Millores de futur:

  • Millorar la connectivitat

  • Incorporació de nous dispositius mòbils

Dades del projecte

Responsable: Roger Moreno

Adreça electrònica: [email protected]

Telèfon: 936 582 638

Participants: alumnes i docents de l’Escola Dr. Trueta a partir de 3r de primària

Àmbit del projecte: docents

Comparteix
Opina