Programa «Són especialistes»

CENTRES ON ES DESPLEGA EL PROJECTE

En aquesta pàgina hi ha un mapa ocult. Pots trucar el telèfon 93 635 18 00 per a més informació.

L'Ajuntament de Viladecans i la Fundació AGBAR signen el conveni de 'Som Especialistes'

Un projecte per fomentar l'autoestima

Tots tenim talent per a alguna cosa; només cal descobrir-lo i potenciar-lo: aquesta és la premissa en la qual es basa la iniciativa educativa «Són especialistes», que s'ha desenvolupat amb estudiants de secundària de Viladecans fruit de l'empenta de l'Ajuntament i els centres educatius.

Aquesta acció innovadora, com altres que es fan a la ciutat, vol contribuir a millorar l'èxit educatiu del jovent; en aquest cas, servint de suport per a l'orientació educativa i professional i per a l'autoestima. L'acció es va posar en marxa al curs 2014-2015, sota la iniciativa d'«Aulas Creativas» i amb el mecenatge d'Aigües de Barcelona, i ha durat fins al curs 2016 - 2017. 

El desenvolupament de la iniciativa

A l’abril del 2014 es van fer «focus groups», d’una banda, amb docents i, de l’altra, amb famílies. L’objectiu era introduir-los en el projecte i alhora valorar els potencials punts dèbils i forts en base a les seves experiències amb el jovent per acabar de definir la direcció i la presentació de la iniciativa.

Els tallers els van dinamitzar els artistes Miguel Gallardo i Hanoch Piven, «alma maters» de la iniciativa, estructurant-los en diverses parts:

  • Dinàmica d’introducció: Cada participant elabora un petit mapa en el qual situa les seves capacitats (talents) i les seves discapacitats (limitacions).

  • Diàleg (introducció i reflexió sobre les key words del projecte): Es van introduint, de manera esglaonada, diverses preguntes sobre les dades que han posat en la primera part.

  • Breu presentació del projecte: Es presenten les principals línies sobre les quals versa el projecte.

Les conclusions dels «focus groups» les podeu trobar als documents relacionats d’aquesta pàgina.

La tercera i última edició del "Són especialistes" va implicar 5 instituts del municipi: 

  • Institut Josep Mestres i Busquets
  • Institut de Sales
  • Institut Torre Roja
  • Institut Viladecans IV
  • Escolta Teide

L'acte de cloenda d'aquest curs es va realitzar a l'institut Viladecans IV on es va fer el tancament del projecte en el qual hem descobert les habilitats i talents de cadascun dels estudiants que han tingut l'oportunitat de viure'l. Un projecte que ens recorda que coneixer-nos a nosaltres mateixos i al nostre talent pot ser la clau per assolir l'èxit. 

La segona edició va implicar els alumnes de 3r d’ESO de 7 Instituts de Viladecans. L’acte de cloenda va tenir lloc a l’Institut de Sales, on els participants es van poder trobar amb els responsables de l’activitat i van mostrar uns murals que representaven tot allò que havien après amb aquesta experiència. «Són especialistes» va permetre als estudiants plantejar-se què els agradaria fer en un futur i descobrir els seus talents.

A la segona edició de «Són especialistes» van participar:

  • Col·legi Teide

  • Col·legi Sagrada Família

  • Col·legi Goar

  • Institut Josep Mestres i Busquets

  • Institut Torre-Roja

  • Institut de Sales

  • Institut de Viladecans

  • UEC

El primer curs en què es va aplicar el projecte va ser el 2014-15, i hi van participar els següents centres:

  • Can Xic

  • Col·legi Teide

  • Col·legi SAFA

  • Institut Josep Mestres i Busquets

  • Institut Torre-Roja

  • Institut de Viladecans

  • UEC

  • Can Calderon

  • Ajuntament de Viladecans
son especialistas viladecans capacidades innovacion

L’opinió de docents sensibilitzats a través del programa

Els centres de secundària de Viladecans van participar en aquest projecte per a crear una xarxa d’agents implicats en el foment dels talents de la joventut des de les aules. Mira què en van dir els mateixos participants!

«La persona muntada al damunt d’un llibre i una joguina representen el coneixement i el joc, la seva visió àmplia d’experimentació, així com l’autorreconeixement. Quan pensem a descobrir talents, el més important és conèixer-se un mateix.» Professora participant

«El procés de trobar els nostres talents ha de ser assajar i provar diferents possibilitats, per descobrir aquells que potser tenim i no ho sabem. Hi ha talents que no estan molt presents a les escoles, com la importància que donem a la natura, tenir cura de les persones que estan al nostre costat o altres talents que tenim i que no són tan evidents.» Professora participant

«Simbolitzem amb aquest castell que un pot anar construint nous talents, que hem de buscar a l’interior de cada un més d’un sol talent, perquè tots podem tenir-ne més d’un.» Professor participant

Dades del projecte

Responsable: Xarxa d’Innovació Educativa

Adreça electrònica: [email protected]

Telèfon: 936 470 055

Àmbit del projecte: alumnat

Comparteix
Opina