Treballem les emocions

CENTRES ON ES DESPLEGA EL PROJECTE

En aquesta pàgina hi ha un mapa ocult. Pots trucar el telèfon 93 635 18 00 per a més informació.
educacio emocional viladecans emocions aula motivacio aprenentatge docents professorat professores

L'EDUCACIÓ EMOCIONAL ENTRA A LES ESCOLES AMB FORÇA

Les emocions tenen un paper rellevant a les nostres vides. Estan presents en tot el que sentim, pensem, diem i fem, en els vincles afectius, en les relacions humanes, en l’aprenentatge, en la presa de decisions... Les emocions juguen un paper fonamental en l’equilibri mental i físic de les persones, per això, és important treballar-les a les escoles, en un espai d’aprenentatge on els alumnes puguin identificar les diferents emocions, relacionar-les amb la realitat, entendre-les i treballar-les dins l’àmbit curricular durant tota l’etapa educativa.

Aquest projecte és fruit de la col·laboració entre l'Ajuntament de Viladecans, el Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica (GROP) liderat el Rafael Bisquerra, expert en educació emocional, i la Diputació de Barcelona. 

L’educació emocional pretén donar resposta a un conjunt de necessitats socials que no queden suficientment ateses en l’educació formal. Aquestes necessitats estan relacionades amb la regulació de la ira, prevenció de l’ansietat, estrès depressió, impulsivitat... Per fer front a aquestes necessitats es tracta de desenvolupar competències emocionals, competències bàsiques per a la vida de tal forma que les persones puguin afrontar amb majors probabilitats d’èxit dels reptes diaris. D’això en deriva una millor convivència i major benestar personal i social. 

Si observem una aula en qualsevol moment del dia, és obvi que les experiències dels estudiants i educadors es veuen influïdes per les seves emocions. Frustració, solitud, alegria, interès, ràbia o ansietat es respiren dia a dia a les aules. Recerques científiques estan demostrant que les emocions són omnipresents en la vida quotidiana i afecten a com nens i adults pensen, aprenen, senten o actuen.

L’aplicació de programes d’educació emocional efectius a les escoles permeten desenvolupar les competències emocionals, ajuden a l’alfabetització emocional i fomenten les interaccions positives amb altres persones. És per aquests motius i per les demandes d’un bon nombre de docents de la ciutat que Viladecans inicia el curs 15-16 el projecte d’Educació Emocional i Benestar de Viladecans.

Els objectius que es pretenen aconseguir amb aquest projecte són: 

  • Donar eines als docents per a que puguin treballar les competències emocionals a les seves aules.
  • Conèixer que són les emocions, els seus components i les seves repercussions en el pensament, comportament i en els processos educatius i d’aprenentatge. 
  • Conèixer les propostes de l’educació emocional amb els objectius, continguts, metodologia, avaluació i estratègies per a la posada en pràctica en els respectius nivells i etapes educatives. 
  • Desenvolupar competències emocionals bàsiques (consciència emocional, regulació emocional, autonomia emocional...) en el professorat amb la intenció de que aquests ho puguin traslladar a l’alumnat. 
  • Adquirir la competència per dissenyar programes d’educació emociona i introduir-los en la dinàmica de classe. 

Els reptes als quals es dóna resposta són: 

  • Incidir sobre el fracàs i l’abandonament escolar.
  • Promoure l’autoestima i l’autoconfiança dels nois/es.
  • Promoure la motivació dels alumnes.

El projecte s’inicia amb la detecció de la necessitat de treballar l’educació emocional dins els centres educatius de la ciutat. El curs escolar 14-15 es realitzen diferents activitats i sessions al voltant d’aquesta temàtica per tal de sensibilitzar el personal docent de Viladecans. De la col·laboració entre la Diputació de Barcelona, el grup GROP de la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de Viladecans neix el projecte d’Educació emocional i benestar de Viladecans, un projecte que comprèn 10 hores de teoria, 10 hores d’activitats pràctiques i 10 hores de seguiment i acompanyament en el disseny d’un projecte emocional de centre. Els centres educatius participants s’han repartit de la següent manera: 

  • Curs 15-16: 2 centres de primària públics, 2 concertats i 1 institut públic. 
  • Curs 16-17: 6 centres de primària públics, 2 concertats. 
  • Curs 17-18: 3 instituts públics, PFI-PTT (Can Calderón)

Durant el curs 17-18 també es durà a terme el disseny de la intervenció amb famílies i la prova pilot en diferents escoles del municipi.

Els agents implicats en aquest projecte són: 

  • Centres educatius (docents i alumnes)
  • Pares/mares/AMPA
  • Grup GROP de la Universitat de Barcelona
  • Diputació de Barcelona
  • Ajuntament de Viladecans

Dades del projecte

Responsable: Xarxa d’Innovació Educativa de Viladecans

Adreça electrònica: [email protected]

Telèfon: 936 470 055

Participants: Diputació de Barcelona, Universitat de Barcelona, Ajuntament de Viladecans

Àmbit del projecte: docents

Comparteix
Opina