A Viladecans fem memòria històrica

“El franquisme va ser dolor, por, nit i negror”, amb aquestes paraules resumia la tinenta d’alcaldessa de Patrimoni Cultural, Encarni García, el que va viure Viladecans i tot el país abans que arribés la democràcia.  

50 anys després de la mort de Francisco Franco s’han organitzat diferents actes per fer visible i reflexionar sobre la manera en què es va viure el franquisme a la ciutat. Un d’aquests actes, que es va celebrar divendres 7 de novembre a la Biblioteca de Viladecans, portava per nom “La Literatura i el franquisme”. La taula rodona va estar moderada pel periodista de TV3 i escriptor Jordi Lara, i va comptar amb la presencia dels escriptors Joan-Lluís Lluís, Tània Juste, Josep Pimentel i Pilar Romera. Tots ells, sota l’atenta mirada d’una cinquantena de persones, van estar reflexionant i debatent sobre la importància que va tenir la literatura en l’època franquista, i és que tal com explicava García “la literatura ha contribuït a posar en escena una part de la negació de la lluita antifranquista i del pensament ocult”.

La taula rodona no és l’únic acte organitzat a la ciutat per commemorar la mort de Franco. El divendres 14 de novembre, a Ca n’Amat – Museu de Viladecans hi haurà una xerrada de Carlota Falgueras i César Lorenzo, autors del llibre “La Trinitat, la presó de dones ignorada”. La Trinitat es va inaugurar l’any 1963 i va ser la primera presó catalana per a la reclusió de dones. El llibre fa un repàs dels esdeveniments principals que hi van tenir lloc i els col·lectius que hi van participar, a més de donar veu a una quarantena de dones que van estar recloses.

La tarda del 19 de novembre s’inaugurarà, a Ca n'Amat - Museu de Viladecans, l’exposició “Viladecans sota el Franquisme, 1939-1975”. La mostra vol fer visible les ferides que la Guerra Civil i la dictadura van deixar a Viladecans quan les tropes franquistes van ocupar el poble el 24 de gener de 1939.

L’exposició, produïda per Ca n'Amat - Museu de Viladecans i l’Arxiu Municipal, vol retre homenatge a totes les persones que van viure, resistir i patir la repressió franquista. A través de documents, testimonis i objectes, es convida a reflexionar sobre la importància de la memòria històrica per construir una societat més justa i democràtica.

Tots els actes organitzats són amb entrada lliure fins a completar aforament.