Viladecans 2030

Preparats i preparades per al futur

L’Estratègia Viladecans 2030 és un document viu que defineix el marc estratègic del present i el futur. Ens ha de guiar i ajudar a afrontar els reptes globals de forma proactiva i compromesa, i ens ha de permetre anticipar-nos per rendibilitzar al màxim les oportunitats econòmiques, socials i institucionals.

I tot això garantint un desenvolupament urbà sostenible, procurant el benestar material i emocional de la població sense deixar ningú enrere, i afavorint una ciutat pròspera i equitativa que generi oportunitats per a tots i totes els seus residents, així com una ciutat plena d’aliances amb altres administracions

Sector privat, Ajuntament, ciutadania i sector acadèmic

Dues missions per endavant!

De la mà d'agents externs a l'administració hem treballat entorn de missions, que són els grans objectius de ciutat a assolir a mitjà i llarg termini i que donen resposta a alguns reptes de l'estratègia.

Després d'hores d'anàlisi i reflexió ens n'hem fixat dues!

Missió 1: Ser una ciutat climàticament neutra

Missió 2: Assolir l'abandonament escolar zero

Vint-i-cinc reptes

L'estratègia 2030 està enfocada a detectar necessitats reals i repensar la ciutat de forma creativa i en equip, promovent la innovació urbana i social i posant les persones al centre per millorar la seva vida. La identificació de Reptes de ciutat ajuda a prioritzar l’acció de govern fins al 2030.

  • 1. Millorar la inclusió laboral i treballar cap a l'excel·lència en la capacitació professional dels treballadors i treballadores, a partir de les competències requerides pels sectors d’activitat econòmica i aprofitant les oportunitats que ofereix el territori, i atenent especialment a les persones en situació de vulnerabilitat, a l’emprenedoria juvenil i al foment de l’economia femenina.
  • 2. Fomentar un creixement econòmic diversificat i orientat a la creació d’ocupació de qualitat i a l’augment de la autocontenció laboral, prioritzant models basats en la innovació i la sostenibilitat i potenciant l’atracció d’inversions i els projectes tractors que impulsin la transformació digital i la l’economia circular entre les empreses.
  • 3. Posicionar Viladecans com un hub de la construcció i edificació sostenible a Catalunya, tant per a noves construccions com per a la rehabilitació del parc existent, impulsant un ecosistema de col·laboració entre empreses, Administracions i centres de coneixement, per esdevenir referència en desenvolupament i desplegament de solucions.
  • 4. Posar en valor el capital agrícola de la ciutat impulsant la transformació del nostre Parc Agrari en una zona activitat econòmica, dedicada a la producció d’aliments de proximitat de tal manera que augmenti la sobirania alimentària metropolitana alhora que en redueixi el seu impacte ambiental. A tal efecte, es consideren essencials la introducció de tecnologia, la formació, el talent i l’emprenedoria així com l’atracció de noves inversions.
  • 5. Impulsar un model de turisme sostenible i intel·ligent per a Viladecans, definit, consensuat i desplegat amb els agents que situï la ciutat i la seva identitat en el marc del posicionament de la Zona Delta posant en valor els productes locals, el patrimoni natural i cultural, el comerç i la restauració i un estil de vida saludable i de qualitat, en especial a través de l’esport.
  • 6. Divulgar i conscienciar respecte el concepte de Transició Ecològica a la ciutadania, al teixit econòmic i a la pròpia administració. Situar Viladecans com a ciutat pionera en la cogovernança de les estratègies i actuacions que permetin avançar de manera sostenible i responsable en aquest repte global.
  • 7. Millorar la qualitat de l’aire mitjançant la implantació de la Zona de Baixes Emissions, l’electrificació de la mobilitat i del consum energètic, la incentivació de la mobilitat sostenible (bicicleta, VMP, transport públic, vehicles compartits, etc), així com el foment de la naturalització dels espais públics i la conservació de la biodiversitat a la ciutat.
  • 8. Transformar els models productius i de consum reduint les emissions de CO2, potenciant la circularitat, millorant l’eficiència energètica i augmentant les energies renovables per tal d’esdevenir una ciutat energèticament autosuficient i neutra en carboni que utilitza prioritàriament energia verda.
  • 9. Avançar en “residus zero” reduint la generació dels residus municipals tot fomentant la recollida selectiva per assolir els objectius europeus per al 2030 (és a dir, assolir un mínim del 60% de recollida selectiva i com a màxim un 10% a abocador, per al 2030), la recuperació i la reutilització dels recursos i matèries primeres avançant així en la economia circular –que innovi per perllongar el cicle de vida de les matèries i fomenti nous sistemes de producció– i en una nova cultura del consum amb hàbits baixos en residus.
  • 10. Fomentar la mobilitat lliure en carboni, potenciant la creació d’infraestructures que permetin augmentar els desplaçaments a peu o en bicicleta, incrementant les freqüències i les línies d’autobús urbà, la micromobilitat i els nodes d’intercanvi.
  • 11. Modernitzar els equipaments educatius per a una educació 2.0 a través del desplegament del projecte Smart Classroom a tots els centres educatius del municipi, espais educatius que permeten combinar activitats d’aprenentatge centrades en la indagació i en una visió activa de l’estudiant de manera oberta i constructiva, alhora que fan servir les tecnologies digitals i s’adapten estructuralment a elles.
  • 12. Reforçar el paper de Viladecans com a ciutat educadora tot consolidant una estratègia educativa innovadora i inclusiva inserida en tots els àmbits de l’actuació municipal i en l’ecosistema d’agents educadors del territori, capaç de donar resposta a nous reptes educatius i generar noves oportunitats per a tota la ciutadania, connectant i integrant agents, recursos i actius de la ciutat. Treballar l’equitat i la igualtat d’oportunitats a través del marc teòric de l’Educació 360
  • 13. Incorporar elements per al coneixement i l’aprenentatge a l’espai públic i als equipaments, amb l’objectiu de convertir l’ecosistema urbà en transmissor de valors.
  • 14.Fomentar els estils de vida saludable per a una millora de la qualitat de vida, tenint en compte la prevenció de malalties i l’enfortiment de les relacions socials.
  • 15.Incorporar el concepte d’infraestructures verdes en el disseny i la planificació urbana, tot potenciant la natura com un element per afavorir una vida saludable tant a nivell físic com mental, implicant les entitats i la ciutadania en la seva gestió i conservació.
  • 16.Construir un entorn digital i tecnològic adaptatiu que ajudi a prendre decisions per millorar la qualitat ambiental de la ciutat.
  • 17. Minimitzar els àmbits en que s’expressa l’exclusió social lligats a adversitats laborals, econòmiques, sanitàries, socials, formatives, residencials, ambientals i relacionals especialment entre els col·lectius més vulnerables, amb la transformació de l’Ajuntament en una administració proactiva, inclusiva, digital i oberta, capaç d’oferir uns serveis que se centrin en millorar el benestar quotidià de les persones.
  • 18. Impulsar xarxes de contingència o de solidaritat per fer front a situacions de crisi o emergència social teixint connexions i coneixença entre els agents dels territori.
  • 19. Utilitzar la metodologia d’Acció Comunitària inclusiva i feminista amb la mirada interseccional per millorar l’apoderament de les persones i el vincle amb la ciutat.
  • 20. Protegir, conservar i millorar el patrimoni natural, cultural i paisatgístic, tot fomentant l'adaptació de la ciutat a la natura i apropant-la a la ciutadania.
  • 21. Afavorir la ciutat de proximitat, en la qual les activitats, serveis, dotacions i llocs de treball i oci siguin a prop de tothom.
  • 22. Crear un parc d'habitatges adequat, assequible, de qualitat i suficient per poder satisfer les necessitats socials en col·laboració amb altres administracions i amb la iniciativa privada.
  • 23. Garantir la qualitat i l'accessibilitat universal dels espais públics.
  • 24.Potenciar els mitjans de transport sostenibles que siguin una alternativa atractiva, confortable i assequible envers el vehicle privat.
  • 25. Aconseguir una estructura urbana compacta i amb diversitat d'usos, que prioritzi processos de reforma interna en el seu desenvolupament.

El marc de l'estratègia

L’estratègia s’emmarca en les agendes globals com instruments-guia: l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides, l’Agenda Urbana de la Unió Europea i l’Agenda Urbana espanyola; i s’articula a través dels eixos estratègics de la pròpia ciutat:  la dinamització econòmica, la innovació educativa, l’estil de vida saludable, la transició ecològica, la resiliència i el model de regeneració urbana, molt vinculat a l’agenda urbana de Viladecans.  

Aquest marc estratègic ens ajuda en la consecució de diversos objectius de ciutat:

  • Revisar els eixos estratègics de ciutat, abans esmentats, per aliniar-los amb l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides (ODS), l’Agenda Urbana de la UE, i les noves prioritats de la UE. 
  • Definir quin és el paper de la ciutat en el context comarcal, metropolità i europeu.
  • Identificar les necessitats, els reptes, els problemes i les oportunitats de la ciutat en la propera dècada. 
  • Situar l’Ajuntament com a facilitador d’un l’ecosistema d’innovació local.
  • Alinear els plans sectorials o transversals municipals, que l’administració local està obligada a fer, perquè aquests siguin coherents entre sí. 
  • Contribuir al Bon Govern definint metodologies innovadores de treball, permetent la implementació de l’Estratègia de ciutat i implicant els agents socials econòmics, ciutadans i institucionals en el desenvolupament de Viladecans.
  • Definir un sistema d'avaluació i seguiment de l’Estratègia, per a conèixer i compartir el seu grau d’implementació desenvolupament.
  • Ampliar els ingressos de la ciutat per prestar més i millors serveis públics. En les actuals circumstàncies de crisi econòmica i social [setembre del 2021], l’actuació de les ciutats ha estat vital per tal d’assegurar el benestar de la població.

Viladecans va treballar primer en fer un Diagnòstic de Ciutat del març al desembre del 2020. Durant aquesta fase es va dur a terme un estudi de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides  i principals agendes urbanes internacionals, així com la seva localització en diferents escales de govern per estudiar com es podien localitzar els ODS a la ciutat.

Aleshores, es va fer una primera proposta de 25 Reptes de ciutat i 102 accions de futur per reflexionar amb la ciutadania, tenint en compte les directrius de les agendes globals. En el procés participatiu es van prioritzar els Reptes i Accions i es van recollir noves propostes, a través de diferents tipus de participació,  com la Plataforma Decidim, el Quadern de Debat familiar, els webinars, la bulleta de la revista o els tallers per a joves. Les conclusions es poden llegir al Resum conclusions de la Reflexió Compartida . 

 

  • Principi 1. Mirada a llarg termini. 
  • Principi 2. Visió oberta i integradora, metropolitana i europeista.
  • Principi 3. Model de Política Urbana Integral. 
  • Principi 4. Mirada compartida. 
  • Principi 5. Perspectiva transversal. 
  • Principi 6. Orientada a Missions.

A partir d’ara, tot l’Ajuntament treballa a la una per assolir un horitzó 2030 pròsper. Per això tant les eines existents com les de nova creació s’orienten sota aquesta direcció estratègica. 

  • Les Missions de ciutat, explicades a la part inferior de la pàgina. 
  • L’ecosistema d’innovació pública amb el model de Comitès de Direcció.
  • L’alineament dels instruments d’elaboració de polítiques públiques:
    • La transformació del pressupost municipal (a càrrec del comitè específicament designat) per dotar de recursos els projectes i programes de l’estratègia, avaluar el seu impacte i cercar vies de finançament alternatives.
    • L’Agenda Urbana Local, que suposa la implementació d’actuacions concretes per al desenvolupament de Viladecans fins al 2030.
    • Els Plans Sectorials, que s’hauràn de revisar per corrobar que estiguin alineats amb els 6 eixos estratègics, els Reptes de ciutat, i, els ODS i les seves fites.

L’estratègia Viladecans 2030 posa en marxa un sistema de governança basat en 4 espais i emprant mecanismes de participació ciutadana. 

  • El Comitè de Pilotatge de l’Estratègia Viladecans 2030.
  • El Comitè de transformació del Pressupost municipal.
  • El Comitè de seguiment de l’Agenda Urbana Local
  • El Comitè de seguiment dels Plans sectorials

L’Estratègia de Viladecans compta amb tres eines per fer-ne el seu seguiment i avaluació:

  • Un sistema de monitoratge per avaluar la contribució de l’Estratègia als 25 reptes de ciutat 
  • Un sistema de monitoratge per avaluar la contribució de l’Estratègia al compliment dels ODS 
  • Un quadre de comandament específic per avaluar-ne l’estat del desplegament de l’Estratègia

 

Fa anys que des de l'Ajuntament impulsem polítiques publiques per incrementar la qualitat democràtica de l’actuació municipal a través de l’estratègia global que se sustenta en la participació ciutadana i la transparència municipal.

Als anys 2022 i 2023, mitjançant el projecte per a la “Implementació d’un sistema de gestió, control, seguiment i retiment de comptes dels plans i programes municipals així com de les cartes de serveis”, cofinançat amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona en el marc de la convocatòria de subvencions a ajuntaments metropolitanes per al desenvolupament d’activitats en l’àmbit de la transparència 2022-2023, hem desenvolupat instruments per a l’avenç en la gestió, el control, el seguiment i la millora del retiment de comptes dels plans i projectes municipals així com dels compromisos de qualitat definits a les cartes de serveis de l’Ajuntament. Mitjançant l’adquisició i activació d’una eina que ens permet la gestió, el seguiment i el control del desenvolupament dels plans municipals així com la posada a disposició de la ciutadania d’informació actualitzada, gràfica i comprensible sobre l’execució dels projectes, estructures i indicadors d’avaluació de la gestió corporativa així com del sistema de gestió de les cartes de serveis municipals.

Comparteix
Opina