Comitès de Direcció

Innovació, creació i inspiració

A Viladecans, fa temps que venim apostant per la innovació com a pilar fonamental a l'hora de construir projectes i encarar reptes de futur a llarg termini, sense descuidar en cap moment, però, el moment actual. Aquesta aposta va ser la que va dur la nostra ciutat a comprometre's amb la ciutadania a través d'un model d'innovació pública, i que, amb l'inici del mandat 2019-2023, l'Ajuntament va reafirmar amb la creació de la nova eina cridada a donar forma el present i el futur de la ciutat: els Comitès de Direcció. Per a aquest nou mandat 2024-2027, s'han renovat aquests Comitès i s'ha ampliat de vint-i-dos projectes a vint-i-sis.

Els Comitès de Direcció són grups de treball formats per treballadors i treballadores municipals, l'objectiu dels quals és construir el model d’Innovació Pública de l’Ajuntament de Viladecans plantejant i executant de projectes concrets per a la ciutat. Van néixer amb el nou cartipàs municipal pel mandat 2019-2023, i en total són quatre comitès diferents amb les seves pròpies missions i valors: el Comitè de Direcció d'Innovació i Digitalització, el Comitè de Direcció d'Innovació Educativa, el Comitè de Direcció d'Espai Públic i el Comitè de Direcció de Transició Ecològica, Econòmica i Urbana.

Les principals funcions assignades als CD són:

  • Crear una estrategia definida (creada o renovada), amb missió pròpia, en cadascun dels quatre eixos estratègics: Innovació i Digitalització, Innovació Educativa, Transició Ecològica i Espai Públic.

  • Ser espais d'inspiració i creativitat on compartir tendències, bones pràctiques i aprenentatges.

  • Dirigir, monitoritzar i avaluar projectes estratègics per a la organització.

A Viladecans no volem que la innovació sigui un compromís o una obligació amb data de caducitat, sinó que volem fomentar la cultura innovadora tot entenent-la com una política pública prioritària, que generi oportunitats de progrés en moments difícils com els que estem vivint ara. Instaurar aquesta cultura innovadora en el temps és vital per afrontar les necessitats de la ciutat a mitjà i llarg termini, i és aquest requisit, precisament, el que venen a cobrir els Comitès de Direcció.

Cada comitè està integrat per unes 12-16 persones de l'àmbit més alt de l'Ajuntament, dirigides per un tinent o tinenta d'alcalde responsable de la direcció política i de la coordinació amb la resta de membres del Govern Municipal. Concretament, els equips dels comitès estan formats per tècnics i tèniques de l'Ajuntament, gerents municipals, directors i directores d'àmbit i líders polítics, tots ells amb habilitats demostrades i una dilatada experiència en els seus camps.

Cada Comitè de Direcció, impulsa diferents Grups de Treball per cadascun dels projectes. Aquests Grups de Treball estan constituïts per una persona responsable i un equip de treball i tenen la funció de dissenyar i impulsar projectes concrets.

Així mateix, per contribuir a la realització del Model d'Innovació Pública i els ODS, cada comitè s'ha autoimposat una missió d'acord a uns valors, la qual s'assolirà mitjançant 26 projectes innovadors de ciutat. El grau d'èxit d'aquests últims es monitoritzarà a través d'una bateria d'indicadors pròpia de cada projecte, i que mesuraran, a grans trets, el procés, el progrés, l'impacte, la comunicació i el compliment amb els ODS de cada un.

A més, per garantir que les missions arriben a bon port, els comitès no es limitaran només a un intercanvi de coneixements entre departaments municipals, sinó que també tindran en compte projectes d'altres organitzacions i empreses privades innovadores per inspirar-se.

Pels Comitès de Direcció, innovar és transformar l’Ajuntament en una organització proactiva, que creï noves formes de col·laboració ciutadana millorant la qualitat de vida de la ciutat de forma sostenible i fent sentir l’orgull de formar-hi part. Per això és tan important que aquests Comités siguin pels treballadors implicats un espai enriquidor, creatiu i inspirador, requisits indispensables en qualsevol procés innovador. 

Els comitès i les seves missions

La missió del CD d'Innovació i Digitalització és transformar l’Ajuntament en una administració moderna, digital i oberta, capaç d’oferir uns serveis d’alta qualitat, més eficients i centrats en l’usuari per tal que siguin fàcils, àgils i autogestionables. D'aquesta manera, milloraran tant la qualitat del treball dels treballadors municipals com del servei per a la ciutadania.

Reforçar el paper de Viladecans com a ciutat educadora. Aquesta és la missió del CD d'Innovació Educativa, per la qual consolidarà una estratègia educativa innovadora i inclusiva. Aquesta, a més, s'inserirà en tots els àmbits de l’actuació municipal i en l'entorn dels agents educadors del territori, posant el focus en la resposta a nous reptes educatius i la generació de noves oportunitats per a tota la ciutadania.

La missió del Comité de Direcció d'Espai Públic és una tan important com fer del nostre espai públic un entorn saludable, segur i inclusiu, que estimuli l’aprenentatge i que afavoreixi una ciutat neutra en emissions de CO2. Per això, el comité ha encetat, principalment, projectes destinats a aproximar la ciutat amb els entorns verds i rurals, i que contemplen una major naturalització del nucli urbà, la creació d'un bosc urbà a la falda de Sant Ramon o la promoció de l'agricultura urbana.

El CD de Transició Ecològica, Econòmica i Urbana busca consolidar el posicionament de Viladecans com a ciutat pionera en la governança de la transició ecològica. Ho farà, a més, assegurant-se que reverteix en la qualitat de vida de la ciutadania, tot comptant amb la col·laboració d’agents externs.

CD d'Innovació i Digitalització

CD d'Innovació Educativa

CD d'Espai Públic

CD de Transició Ecològica, Econòmica i Urbana

Comparteix
Opina