La ciberseguretat de l'Ajuntament, exemple per als graus d'informàtica

Una vintena d'alumnes del grau mitjà d'informàtica de l'Institut Torre-roja van visitar, el passat 16 de desembre, el departament de Sistemes de l'Ajuntament de Viladecans, a les seves oficines del carrer de les Sitges. El Departament de Sistemes d’Informació de l’Ajuntament els hi va presentar alguns els projectes relacionats, a nivell municipal, amb la part de sistemes i de desenvolupament tecnològic, tot donant-los una oportunitat de familiaritzar-se a nivell pràctic amb els conceptes teòrics impartits en horari lectiu. En paraules de Sergi Buyolo, docent del grau, es tractava de fer-ho tot "més engrescador perquè creiem que ajuda els alumnes a definir cap a on volen tirar laboralment", i afegeix que "les administracions com l'Ajuntament tenen una diversitat molt àmplia de sistemes i aplicacions, i poder veure algun d'aquests entorns era molt útil per al seu aprenentatge".

L'aspecte més destacat que els i les estudiants van tenir ocasió d'abordar va ser, però, el de la ciberseguretat. De la mà dels i les professionals del departament, van poder veure i conèixer de primera mà el Centre de Processos de Dades dels Sistemes d’Informació, centre neuràlgic de la seguretat i disponibilitat dels sistemes informàtics de l'Ajuntament: "Veure-ho tot a la pràctica ha estat molt útil perquè, tot i que ho havíem vist a les classes i als exàmens, jo almenys no aconseguia imaginar-m'ho", afirmava la Lucía Bartolomé, alumna del grau. A més, se'ls hi va explicar la configuració del lloc de treball virtual, multidispositiu, que permet la pràctica laboral des de qualsevol ubicació, i tot allò relatiu als webs de ciutat (com el viladecans.cat o la Seu Electrònica) i les dades obertes o la transparència. Una oportunitat que el Kevin Gravdal, també alumne del grau, va valorar positivament: "Ha estat una molt bona aproximació a com es treballa perquè tot estigui a disposició en tot moment", i afirmava, també, la utilitat d'haver pogut veure "com estan muntats els servidors i les seves capes de seguretat". També va haver-hi un moment per parlar dels softwares municipals, a través, sobretot, de l'app Viladecans&Tu i el Viladecans Soluciona, el nou servei per comunicar i gestionar incidències a la via pública, i la participació del departament en el seu desenvolupament.

La visita també va portar els i les alumnes del grau a altres centres tecnològics municipals, ubicats a Viladecans Innovació Empresarial i que inclouen el Node VITEC (centre de control de la xarxa de fibra òptica de la ciutat), el Laboratiri IoT (centrat en el desenvolupament de l'Internet de les Coses) o la Plataforma de Dades Minerva (una plataforma d'anàlisi de dades que orientarà les decisions municipals), aquesta última finançada amb els fons NextGeneration de la Unió Europea per part de la Generalitat de Catalunya a través del programa PECT.