Foment del consum de productes de proximitat i de km 0

Mesura 2

Per aquesta mesura s'han destinat 116.000 €.

Productes de proximitat i km 0

La recuperació econòmica passa per la recuperació del comerç i la restauració, sectors molt castigats per la pandèmia a causa de les restriccions marcades per les autoritats sanitàries, que comporten mesures i protocols canviants que han reduït els ingressos. El suport per fer front a aquesta situació i la incentivació del  consum en els establiments locals, destacant els seus valors i conscienciant les persones consumidores dels avantatges des de la perspectiva de la sostenibilitat i del suport a l’ocupació són, així,  molt necessaris. Per incentivar el consum es compta amb la moneda local Vilawatt, que cal continuar impulsant.

Així mateix, les associacions empresarials locals de referència d’ambdós sectors d’activitat necessiten recursos per incrementar la gestió dels seus plans d’actuació, consensuats i en coordinació amb l’Ajuntament, per continuar fomentant els establiments comercials i incidir positivament en la recuperació.

La pandèmia, també ha ocasionat (i pot seguir causant) el tancament d’establiments, un fet davant el qual cal afavorir l’emprenedoria i facilitar l’accés als locals buits per preservar el continu comercial.

Per altra banda, els productes agroalimentaris locals constitueixen un recurs de primer ordre a l’abast del petit i mitjà comerç en l’adaptació als futurs models de consum, d’innovació tecnològica, i de distribució preocupada per la sostenibilitat. Tot i ser conscients del potencial del producte de proximitat, el comerç i la restauració locals han de poder aprofitar l'oportunitat de desenvolupar circuits curts de comercialització per aportar major valor als seus clients i millorar els seus resultats empresarials.

Viladecans constitueix un cas paradigmàtic. Manté una considerable superfície agrícola, en bona part inclosa dins l’espai protegit del Parc Agrari del Baix Llobregat, on es produeix una enorme quantitat de productes de reconeguda qualitat, però aquestes es vehiculen majoritàriament cap al comerç majorista.

És necessari, per tant, trobar fórmules que superin aquesta dificultat que es planteja en el dia a dia de la comercialització del producte Km 0 en l’hostaleria i el comerç locals: reorientar el model comercial perquè el producte de proximitat constitueixi un element clau, diferenciador i d’atracció, que contribueixi de manera clara a la consolidació i l’impuls del teixit comercial urbà, els mercats i la restauració.

Promoure l’activitat econòmica juntament amb les associacions empresarials dels sectors comercial i de la restauració.

Actuacions

La moneda local és diner electrònic (amb equivalència d’1 W = 1 euro) d’ús exclusiu ja en els establiments de la ciutat. Aquesta eina fomenta el comerç local contribuint a l’economia circular mitjançant el seu ús i les seves promocions tan públiques (com els “bons VILAWATT” aprovats a l’any 2020, que poden seguir ampliant-se) com del propi col·lectiu comercial.

Campanyes per promocionar els establiments comercials de proximitat en diferents suports: opis, cartells, xarxes socials, premsa...

Informació i acompanyament als establiments comercials i de restauració per a l’adopció de les mesures sanitàries establertes en cada moment per les autoritats sanitàries competents.

Es portaran a terme  accions de visualització, promoció i venda de les fruites, verdures fresques i altres hortalisses en establiments comercials. També  és fomentarà l’ús d’aquests productes agraris en els establiments com bars i restaurants.

Suport per a recurs tècnic a les associacions (Xarxa Comercial i Gremi d’Hostaleria) per tal que tinguin ajut per desenvolupar els seus plans de treball de recuperació econòmica.

Les associacions podran contractar un suport tècnic que doni suport a la seva gestió.

Creació d’una base de dades de locals desocupats apropant la informació de les seves característiques a emprenedors/es amb nous projectes empresarials dels sectors del comerç i la restauració. Intermediació entre propietaris i emprenedors/es.

OBJECTIUS DE DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE ALS QUE FA REFERÈNCIA AQUESTA MESURA

Aquí trobaràs més informació sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Comparteix
Opina