En record de la derrota i l'exili

Coincidint novament amb l'inici del mes de juny, el Museu de Viladecans acull una nova edició dels Capvespres de Ca n'Amat. En aquesta sèrie de xerrades —ja tradicional en l'agenda de finals de primavera i principis d'estiu del museu—, historiadors, escriptors i periodistes experts en diferents àmbits ofereixen un cop d'ull al passat històric de Viladecans, en un exercici d'aprofundiment, recuperació i reivindicació de la nostra memòria històrica com a ciutat.

En aquesta edició, la 16a des que els Capvespres van iniciar el 2004, el tema a tractar és un dels més traumàtics que es recorden de la història recent d'Espanya: l'exili de les famílies republicanes els anys posteriors a la Guerra Civil. Aquest 31 de maig s'ha fet la primera d'aquestes ponències, a càrrec de l'historiador Joan Villarroya i que ha dut per nom 1939: temps de derrota i exili. En aquesta, Villarroya, acompanyat de la segona tinenta d'alcalde i regidora de Cultura i Patrimoni en funcions, Encarna García, ha oferit un marc general del context en què es produí aquest episodi, i que va empènyer milers de famílies del bàndol derrotat a abandonar casa seva i el país. En paraules de la regidora en funcions, és un episodi de la nostra història que cal recordar «perquè és una part de la repressió que està poc tractada»; «la gent [del bàndol derrotat] que es va quedar aquí va patir una repressió», continua García, «però la que va marxar va patir dues repressions: una, la del país que van deixar, i l'altra, la què es van trobar sovint als països on van fugir».Villarroya, a més, afegeix que «és un episodi de la nostra història contemporània que és molt important», ja que «amb l'exili, se'n van anar moltes formes de pensar del món polític, cultural i del magisteri, i això va ser una gran pèrdua per la societat catalana». 

Encara queden tres ponències més d'aquests Capvespres, cadascuna de les quals anirà concretant més sobre com l'episodi de l'exili republicà va afectar Viladecans: L’exili polític al Baix Llobregat: un estat de la qüestió —7 de juny—, Una aproximació a l'exili viladecanenc —14 de juny— i La maternitat d'Elna: els nens salvats dels camps de refugiats —21 de juny—. Totes començaran a partir de les 20 hores, al Pati del Present del museu, i seran d'entrada gratuïta i d'aforament limitat.