Viladecans acull el Congrés Vèrtex, centrat enguany en la cadena de subministrament

Els dies 20 i 21 de novembre, a Viladecans se celebra el tercer Congrés Vèrtex, una trobada per a la innovació en construcció sostenible. L’esdeveniment se centra enguany en un dels grans reptes del sector: la cadena de subministrament. Durant els dos dies, més de 200 professionals assisteixen a dues jornades en què se celebren ponències, taules rodones i tallers, on es presenten casos d'èxit i solucions reals que ja estan transformant la indústria de l’habitatge sostenible. Una trentena d’empreses assistents disposen també d’un espai expositiu on presenten productes i materials innovadors.Durant el congrés es presentarà el nou projecte municipal Talentum, un pla que preveu impulsar cinc oportunitats formatives per adaptar la capacitació laboral a les necessitats d’un sector econòmic en transformació perquè ha reduït la seva petjada ecològica.

L’Ajuntament ha realitzat enguany un profund estudi de necessitats amb entrevistes a 72 empreses i també ha analitzat l’oferta actual, que a la zona Delta de la comarca encara és baixa i té marge per actualitzar-se. Al llarg de 2026, l’Ajuntament pretén posar en marxa noves propostes formatives en tota la cadena de treball, des de les feines d’execució a les d’alta qualificació. Per fer-ho, està tancant la col·laboració de centres formatius i d’empreses. L'ambiciós pla aposta per crear nous itineraris formatius, certificats de professionalitat i microcredencials universitàries, una experiència encara inèdita a Viladecans. La iniciativa també aspira a incrementar el paper de les dones en el sector.

El programa municipal 'Talentum' buscarà en el futur aplicar aquesta metodologia també a altres sectors amb gran potencial com l'agroalimentari i la indústria 4.0. La iniciativa de l’Ajuntament compta amb el finançament de la Diputació de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC).

Entre les activitats organitzades destaca ConstruHack, una hackató en què estudiants, professionals i "startups" treballen en equips multidisciplinaris per donar resposta a reptes reals del sector, aplicant tecnologies 4.0 i tenint en compte la sostenibilitat. La competició se celebrarà els dies 21, 22 i 23 de novembre a l’edifici Cúbic, i els equips podran participar-hi de manera presencial, "online" o híbrida.