
L’Ajuntament de Viladecans ha presentat al·legacions al Pla Director d’Infraestructures de la Regió Metropolitana (PDI) per al període 2021-2030, ja que aquest no considera prioritàries ni la creació del 'Metro del Delta' ni la millora de freqüència de trens que s’aturin a l’estació de Viladecans que, a més, hauria de ser remodelada, amb més i millors serveis per als passatgers i més aparcaments.
El projecte de la nova línia de ferrocarril soterrada que haurà d’anar des de Cornellà a Castelldefels per la banda urbana de les ciutats, l’anomenat 'Metro del Delta', va ser fruit de l’acord entre la Generalitat i el Govern d’Espanya el 2006. Després de diversos projectes previs, finalment es va decidir la seva integració a la xarxa de Rodalies. El 2010, després de seguir tots els tràmits d’aprovació ambiental, l’Estudi Informatiu es va sotmetre a informació pública, el darrer pas abans de redactar el Projecte Constructiu i pressupostar les inversions necessàries. Però la crisi econòmica i la falta de voluntat política va impedir el seu desenvolupament.
El nou PDI inclou l’actualització d’aquest projecte, que fa massa anys que està aturat i que necessita una revisió. Ara bé, el pla fixa l’objectiu de disposar del projecte constructiu el 2027. L’Ajuntament de Viladecans creu que és un objectiu molt poc ambiciós per al període 2021-2030 i demana que es retallin el terminis. En general, es continua apostant per densificar un model radial respecte als nodes centrals de Barcelona. Aquest fet penalitza la millora de la interconnexió entre municipis de la primera corona metropolitana i cronifica la congestió del trànsit del transport públic en els recorreguts cap als nodes principals.
L’única manera de poder disminuir l’ús del vehicle privat, objectiu compartit per totes les administracions, és afavorir el canvi modal dels viatges interns i externs, i el PDI 2021-2030 podria aconseguir-ho si s’opta per un impuls més ambiciós de noves infraestructures de gran capacitat, com la nova línia de Rodalies que uniria Castelldefels-Cornellà amb Barcelona, augmentant significativament la capacitat de connexió intermodal, i es prioritza decididament la seva execució.
Millorar les freqüències de l’R2 Sud
L’estació de Viladecans és, en realitat, un baixador on no fan parada tots els trens de Rodalies i això, per a la ciutat de Viladecans, fa que se segueixi parlant de l’existència d’un greuge i de falta de voluntat política. I el PDI 2021-2030 torna a no plantejar solucions. L’Ajuntament considera que és urgent incrementar la freqüència d’aturada dels trens, a més de millorar l’estació i el seu aparcament, per poder, si més no, afavorir l’ús del ferrocarril i reduir els problemes de mobilitat actual del municipi i els seus efectes ambientals.
Viladecans és la ciutat amb més població per la qual travessa la línia de tren de Rodalies R2 sud entre l'Hospitalet i Sant Vicenç de Calders, però la que menys servei de trens té. I, a més, això s'agreuja per la poca homogeneïtat de les freqüències. En els últims anys, la reivindicació per acabar amb aquest greuge s'ha intensificat, tant per part de la ciutadania com de l'Ajuntament, per trobar una solució. Semblava que el creixement econòmic i demogràfic al voltant de l'estació acabaria per provocar un gir en la situació, però aquesta sembla, ara per ara, encallada.
L’actual baixador es troba al centre de les àrees d’activitat econòmica intensiva local: està envoltat de dos centres comercials (Vilamarina i The Viladecans Style Outlets), del parc d’oficines que aviat doblarà la seva superfície i d’hotels existents i altres dos en projecte, en estat avançat d’execució. Aquest conjunt d’activitats requereix un transport d’alta capacitat de millors prestacions. L’únic que s’ha pogut millorar ha estat que els caps de setmana sí que s’aturin tots els trens.
Ara bé, dels 99 trens de Rodalies que passen un dia laborable en cada direcció, hi ha 33 que no paren en sentit sud i altres 28 que no ho fan en sentit nord. És a dir, un 31 % dels Rodalies passen de llarg. Tots aquells que tenen com a punt de sortida o arribada l'estació de Sant Vicenç de Calders. Això només passa en els altres dos baixadors de la línia: Castelldefels Platja i Garraf. A la resta de ciutats, el percentatge de trens que paren és superior. En la majoria, el 100 %. A Viladecans, hi ha dues franges cada hora de més de vint minuts en els quals no s'atura cap tren. Això es deu al fet que els serveis de mig i llarg recorregut necessiten camí lliure sense trens més lents per davant per circular-hi. Però a la resta de ciutats no hi ha més de dotze minuts sense que pari un tren.
Objectiu: una gran estació urbana
Existeix, des de fa més de deu anys, un avantprojecte ideat per tècnics municipals que contempla una estació integrada a la ciutat, mig subterrània, coberta amb una extensa plataforma a nivell de la urbanització exterior que cobriria gran part de les vies i les andanes. Aquesta plataforma comptaria amb grans buits per facilitar la il·luminació i la distribució de tots els accessos. El plantejament és possible perquè les darreres infraestructures urbanes veïnes construïdes –els centres comercials i un hotel– han comportat l'elevació de les cotes de nivell dels carrers de l'entorn, fet que permetria la cobertura sense necessitat de modificar la rasant actual d’andanes i vies de la infraestructura ferroviària.
La superfície construïda total seria de més de 5.000 metres quadrats. El cos principal soterrat tindria una superfície superior als 3.000 metres quadrats i podria incorporar el sistema d'andanes de 160 metres de longitud en cada sentit. A més, inclouria els accessos i serveis complementaris com cafeteria i restaurant, quiosc, etcètera). El nou conjunt edificat podria disposar d'un aparcament en el seu interior, amb un total d’unes 240 places a les quals se sumarien 105 més de l'aparcament exterior (345 places en total).


