L'Escola de Noves Oportunitats inspira en la lluita contra l’abandonament escolar

Traçar estratègies conjuntes, compartir coneixement i promoure xarxes de col·laboració contra l’abandonament escolar.  

Aquesta és la idea amb què municipis, fundacions i institucions autonòmiques i territorials vinculades al món educatiu han sortit de la seva cita a Viladecans, on han pogut conèixer de primera mà la missió d'assolir el zero abandonament escolar com a objectiu prioritari de la ciutat per al 2030. L’acte, celebrat a Can Calderon, ha permès els i les assistents conèixer no només la vocació de la ciutat en la lluita perquè el jovent no abandoni els estudis, sinó també la d’esdevenir-ne un referent territorial, nacional i europeu. “Per a Viladecans, l’educació és una estratègia de ciutat i volem implicar-hi tothom”, deia l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz, en la seva intervenció; “hem de ser capaços entre tots i totes de generar projectes, dinàmiques i compromís per superar aquesta situació tant difícil".  

Ruiz, a més, ha destacat el paper de Viladecans com a ciutat coordinadora de la Red Estatal de Ciudades Educaduras (RECE), tot anunciant l’objectiu “d’impulsar una plataforma a tota Espanya i Europa perquè la propera missió que llanci la Unió Europea sigui la de l’abandonament escolar zero”.  

Un objectiu avalat per la Fundació Bofill, impulsora de la Plataforma Zero Abandonament i un dels principals aliats de Viladecans en aquesta fita: “tenim evidències de municipis que ens demostren que això és possible, i Viladecans és un municipi on mirar-se", afirmava Rosalina Alcalde, directora d’Abandonament Escolar de Bofill. “Creure que l’educació és una arma de cohesió social, tenir un lideratge clar i potent i saber buscar aliances és una cosa que Viladecans ha fet molt bé”, i afegia que “és un clar referent per a altres municipis”.  

L’Escola de Noves Oportunitats, punta de llança a Viladecans

L’acte també ha presentat l’Escola de Noves Oportunitats (ENO) com un agent cabdal de Viladecans en la lluita contra l’abandonament escolar. Nascuda al 2020 com una iniciativa pionera entre els municipis del Delta del Llobregat, l’ENO ofereix orientació educativa a joves de 16 a 24 anys desorientats o desmotivats amb els estudis, centrant-se en aspectes com l’autoestima, la confiança, l’autoconeixement o els interessos personals a l’hora d'ajudar-los a trobar el seu camí en una direcció o una altra.  

Des de la seva posada en marxa, un 92 % dels i les joves que han passat per l’ENO s’han inserit d’una manera o una altra d’acord amb els seus objectius. D’aquests, un 53 % ha entrat al món laboral, mentre que un 39 % ha continuat formant-se. De la resta de participants, només un 3 % es troba encara inactiu. 

Assignatura pendent a Catalunya

La lluita contra l’abandonament escolar es fa encara més urgent quan es revisa la situació actual a Catalunya, on, tot i haver-ne reduït les xifres, continua al capdavant dels països amb més jovent poc qualificat i sense estudis postobligatoris. Només a l’any 2022, més de 97.000 joves no van arribar a finalitzar els estudis posteriors als obligatoris, una xacra que, des de la Fundació Bofill, creuen que s’ha de combatre evitant la invisibilitat de possibles afectats i afectades, la descoordinació de les institucions, les barreres econòmiques, les dificultats d’aprenentatge, la desorientació de l’alumnat i els impediments a la reinserció en el sistema educatiu.