Són moltes les activitats que es fan al voltant de la ciència a la ciutat, i la 1a edició de la Fira de Ciències, que ha tingut lloc aquest 22 de maig a la plaça de la Vila és un exemple de com es vol preparar als joves pel futur científic i tecnològic que els espera, eliminant barreres i promocionant la igualtat de gènere a la ciència.
En aquesta primera edició, quatre instituts de Viladecans: Sales, Sagrada Familia, Goar i Josefina Castellví han exposat els seus projectes, en llengua catalana i anglesa, davant la presència d'escoles de primaria i curiosos que s'apropaven als estands.
Institut Sales. 7 projectes de 4t d'ESO, de diverses àrees:
- En química, els alumnes van realitzar una demostració del Model Molecular mitjançant la creació d'estructures moleculars amb boles de colors.
- La biologia es mostra amb un joc de classificació d'animals, on els visitants podien aprendre sobre les característiques i classificacions d'espècies animals.
- El departament de clàssiques oferia una experiència de preparació de Sal d'Apici, una antiga barreja de sals per a la conservació i/o cuina d'aliments.
- Pel que fa a la sostenibilitat, es va realitzar un taller pràctic de manteniment de bicicletes, amb un enfocament especial en la conservació del medi ambient.
Escola Sagrada Familia. Un projecte destacat de 4t d’ESO:
- En el camp de la física i la química, els alumnes realitzen l’experiment, El moviment de l'ou. Demostrant com un ou pot flotar en una plataforma de porexpan gràcies a la calor d'una espelma i l'escalfament de l'aigua, i fins i tot han fet curses.
Escola Goar. 7 projectes de cursos de 1r, 2n i 3r d’ESO, en llengua anglesa:
1r d’ESO
- Exploren els misteris de la paleontologia amb la pregunta: Is it possible to create a fossil?
- En l'àmbit de ciències de l'esport, es plantejarà la qüestió: Is there a correlation between the gender and number of pushups?
- Estudi de psicologia del consumidor sobre la capacitat de la gent per diferenciar entre una marca de refresc i un refresc genèric: Can people differentiate a Brand soda and white soda?
2n d’ESO
- En l’àrea de química els alumnes han contestat la pregunta: Which yeast makes cupcakes grow bigger
- També han explorat la psicologia del consumidor per respondre a la pregunta: Does the packaging affect the amount of people buying it?
3r d’ESO
- S'han centrat en temes de dermatologia, investigant sobre els factors de la protecció solar, Is there really more protection when using different sunscreens with different sunprotection factors?
- Estudi de fisiologia/psicologia, analitzant com diferents tipus de música afecten el ritme cardíac. How different types of music affects heart rate?
I per últim, els alumnes de 4t d'ESO de l'Institut Josefina Castellví van realitzar tres projectes de ciències naturals, dos projectes de física i química, i un de robòtica.
Viladecans Science Meeting
La trobada científica d'aquest 23 de maig ha reunit a més d'una vintena de persones, la meitat, de l'àmbit científic, que han compartit inquietuds, projectes i idees per implantar i fomentar la divulgació científica a la ciutat.