Del silenci a la paraula

Nivell educatiu

P3, P4, P5
P3
P4
P5
Cicle inicial de primària
1r de primària
2n de primària
Cicle mitjà de primària
3r de primària
4t de primària
Cicle superior de primària
5è de primària
6è de primària
1r i 2n d'ESO
1r d'ESO
2n d'ESO
3r i 4t d'ESO
3r d'ESO
4t d'ESO
Batxillerat
1r de batxillerat
2n de batxillerat
Cicles formatius
CFGM
CFGS

Descripció

Del Silenci a la Paraula és un projecte creat a partir del documental El silenci del Jonc  (2012, dirigit per Susanna Barranco, amb la col·laboració de Dincat, Aspasim, Fundació Rosella i Fundació Catalana de Síndrome de Down, l’objectiu del qual és donar eines per a millorar l’autoestima, la confiança en un mateix i el valor de la diferència. El projecte es basa en uns tallers d’expressió corporal, basats en tècniques teatrals, amb la intenció de fer passar pel cos actituds i reflexions que ajudin a fomentar el coneixement i l’acceptació d’un mateix. A partir de les dificultats que presenten els testimonis d’El silenci del Jonc es proposen diferents situacions en què els i les participants dels tallers es puguin identificar, unes situacions que volen recrear la vida quotidiana i les sensacions i emocions del dia a dia d’una persona amb més dificultats.

La vida dels éssers humans és, indubtablement, complexa, però sovint resulta molt més complicada del que seria desitjable. Les relacions interpersonals i les generalitzacions que fem a partir de les nostres experiències ens porten a la creació d’uns prejudicis, d’unes idees preconcebudes, que acaben per malbaratar les nostres possibilitats per desenvolupar el millor de nosaltres mateixos. Una d’aquestes idees preconcebudes és la que considera a les persones amb  qualsevol mena de discapacitat -però, sobretot, si es tracta d’una discapacitat intel·lectual- com a éssers incapaços de desenvoluparse plenament. El fet de que, en efecte, no s’ajustin a les mesures estàndard del que es considera “normal”, ens fa oblidar que tots manifestem, d’una forma o una altra, moltes altres disfuncions, mancances i imperfeccions. Tot ésser humà és imperfecte, i el grau d’imperfecció que ens toca a cadascun de nosaltres no pot, de cap manera, menystenir el nostre dret -el de qualsevol ser considerats com un ésser humà complet.

Objectius

L’objectiu del projecte Del Silenci a la Paraula és donar veu a les persones amb diversitat funcional, així com lluitar per els seus drets com a persones i per la inclusió d’aquests en àmbits com l’educació i el món laboral. La voluntat final és estudiar i aprofundir en aquesta temàtica per tal d’aportar una nova perspectiva a la imposada des de la societat. 

Els objectius principals del projecte són:
-Donar veu a les persones amb diversitat funcional, les seves experiències, les seves dificultats, els seus desitjos i la seva realitat actual.
-Sensibilitzar la societat sobre la realitat de les discapacitats intel·lectuals i les dificultats que han viscut i que tenen per endavant.
-Crear una experiència de reflexió i interiorització sobre les discapacitats intel·lectuals, amb una clara finalitat reflexiva, amb especial interès per sensibilitzar les generacions més joves.
-Situar a les persones amb diversitat funcional com a centre d’un projecte creatiu.
-Mostrar la fortalesa amb què aquestes persones s’enfronten al món.
-Donar per a una experiència creativa que generi una actitud activa, incitant a una participació emocional i intel·lectual que pugui ser, al mateix temps, expressada.
-Promocionar un entorn creatiu on sigui possible la col·laboració entre diferents entitats, col·lectius i institucions. 
-Propiciar la re-utilització d’un fons documental fruit d’un treball de camp amb persones amb diversitat funcional en l’elaboració d’un projecte creatiu de més llarg abast.
-Combatre els prejudicis i els estereotips cap a les persones amb diversitat funcional.

Observacions

Metodologia

El projecte treballa a partir de la creació artística, especialment a través del teatre i el cinema, per tal de potenciar actituds i comportaments que treballin els valors de la igualtat, la cooperació i la tolerància en els i les joves, en el seu entorn i en les seves famílies. L’objectiu és aconseguir una detecció precoç d’actituds o comportaments abusius o discriminatoris i vetllar per la prevenció i el foment de models de relació positius amb l’entorn. Així doncs, Teixint Complicitats aposta per la resolució de conflictes de manera positiva i a través del diàleg, i apropa, a través del teatre, aquestes problemàtiques a la pròpia realitat i a l’activitat quotidiana, intentant, sempre, desmuntar i qüestionar mites, estereotips i models de relació establerts per vehicular nous models de relació més respectuosos, més lliures i que fomentin la diferència.

El projecte treballa a partir del format taller, per tal de crear un espai d’interacció i d’intercanvi a l’aula

Programa

El taller Del silenci a la paraula presenta la següent estructura:

  1. Dossier pedagògic amb activitats per abans de la dinamització del taller
  2. Presentació del projecte i l’entitat
  3. Contextualització i marc teòric
  4. Proposta d’improvisacions teatrals per a desenvolupar els conflictes sorgits a la sessió
  5. Anàlisis i reflexions finals
  6. Dossier pedagògic amb activitats per després de la dinamització del taller

Necessitats tècniques: ordinador, projector, pantalla, altaveus i pissarra

 

El preu del tallers oscil·la entre 220-480€ depenent del nombre de sessions, el nombre d'alumnes, la quantitat de temàtiques abordades... Per presentar-vos un pressupost detallat i adaptat a les vostres necessitats podeu trucar-nos al 934433062 o escriure'ns a [email protected]

Dates de l'activitat

Al llarg del curs escolar

Destinataris

Educació infantil, cicle inicial, mitjà i superior de primària, ESO, batxillerat i cicles formatius

Lloc / Centres

Centre educatiu

N. assistents / places

Grup classe

Indicadors d'avaluació

Per tal d'avaluar el bon funcionament del projecte, s'ha creat un sistema d'organització de fulls de valoració que responen als objectius estratègics i operatius. Aquesta valoració pretén obtenir uns indicadors qualitatius i quantitatius de l'activitat amb l'objectiu d'aconseguir una resposta indicativa real del projecte a partir de l'ànalisi de les valoracions dels talleristes, els educadors i els usuaris del taller. D'aquesta manera, s'obtenen tres perspectives de la dinàmica tant a nivell diari com global i també de manera continuada, per tal d'observar la progressió del taller en les diferents sessions (en el cas que es faci més d'una sessió).

Objectius del Pla de Millora de l'Èxit Educatiu relacionat amb l'activitat

Assolir nivells educatius satisfactoris amb la millora substancial de les actuals taxes d´èxit escolar i d´aprofitament de les oportunitats de desenvolupament personal i social, dins i fora del sistema escolar:
No
Treballar per assegurar i ampliar les oportunitats educatives, sense discriminacions, dins i fora del sistema escolar (equitat) i al llarg de la vida:
Treballar per un canvi de paradigma educatiu, de model establert, i substituir-lo per un en què la innovació sigui la norma per incrementar la seva adaptació a l´entorn i a la seva complexitat:
No
Millorar la cohesió social, avançant en l´escolarització equilibrada amb la col·laboració de tota la comunitat educativa:

A càrrec de

Mousiké

Organitzador

Mousiké: Susanna Barranco (934433062 - 610743453 / [email protected])

Inscripció

Per realitzar la inscripció cal iniciar sessió.