Viladecans comparteix experiències i reptes de mobilitat sostenible

La mobilitat és un dels eixos que Viladecans està treballant per aconseguir la missió de ser ciutat neutra en emissions, i també una de les eines que contribueixen a aquesta estratègia és el projecte europeu PUMA (Plans for Urban Mobility Actions), finançat pel programa URBACT. Aquesta xarxa, que té com a objectiu contribuir a aconseguir una mobilitat climàticament neutra i sostenible a les ciutats petites i mitjanes implicant als agents locals, ha celebrat aquesta setmana la seva segona trobada i ho ha fet a Viladecans.

L’alcalde Carles Ruiz ha estat l’encarregat de donar la benvinguda i ha explicat que, pel que fa a la mobilitat, estem vivint un moment de transició respecte als vehicles amb motors de combustió per altres tipologies sostenibles i amb baixes emissions de CO2 “a les quals ens hem d’adaptar”, com per exemple els motors elèctrics. En la seva intervenció també ha apuntat les dades com a factor clau per “saber què passa i així millorar la qualitat de vida de les persones a través de noves iniciatives com el nou portal web Viladecans al Dia que acabem de posar en marxa”, que recull tota la informació sobre mobilitat a la ciutat en temps real.

Al llarg de dos dies s’han format grups de treball per aprendre com garantir que els plans de mobilitat tinguin un enfocament integral tenint en compte qüestions mediambientals, socials i econòmiques, entre d’altres. L’equip de la xarxa PUMA també ha conegut de primera mà els projectes de pacificació de carrers i la xarxa de carrils bici de Viladecans amb l’objectiu d’inspirar-se en l’experiència de la ciutat però també detectar possibles millores.

Durant la trobada, l’experta URBACT Karolina Orchloska ha apuntat que “Viladecans és un dels grans casos d’aquesta xarxa. Té molt a ensenyar i compartir amb la resta de socis perquè té molta experiència en diferents camps. Això és una cosa que motivarà altres socis, sobretot als més nous”. Per la seva part, el coordinador de la xarxa PUMA, Aksels Ruperts, ha destacat que “Viladecans ha mostrat molt d’interès i curiositat en aquest projecte des del principi. Ens agrada que sigui una ciutat de l’àrea metropolitana i que miri més enllà de les seves fronteres, perquè significa que té una visió més àmplia de la mobilitat en general. També valorem moltíssim que tingui tantes estratègies al voltant de la sostenibilitat, la igualtat, les tecnologies verdes i la transició energètica, perquè és una ciutat amb molta experiència”.

Pla d’Acció per aconseguir els objectius

Amb el PUMA l’Ajuntament i diversos agents locals definiran accions, que han de contribuir a que la mobilitat sigui sostenible i amb emissions neutres de CO2, d’acord amb la missió de neutralitat climàtica per al 2030 i que estaran recollides al Pla d’Acció Integrat a més de en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, que actualment s'està renovant. El document s’alinearà amb les actuacions de l’Agenda Urbana Local pel que fa a la mobilitat sostenible (desplegament de la Zona de Baixes Emissions, millora del servei de busos, xarxa de carrils bici, aparcaments, etc.), i també ajudarà a que es facin realitat.

El projecte PUMA a Viladecans té un pressupost de 83.543 euros, són fons FEDER i el 65 % està finançat pel programa URBACT. Com a socis del projecte acompanyen a Viladecans les ciutats de Liepaja (Letònia), coordinadora del projecte, Dienvidkurzeme (també Letònia), Taurage (Lituània), Larissa (Grècia), Gdańsk (Polònia), Cento (Itàlia) i Nova Gorica (Eslovènia), i la Facultat de Ciències del Transport i del Trànsit de la Universitat de Zagreb (Croàcia).

Més informació del projecte a viladecans.cat/puma.