L'amiant, un material de risc

Segons l'Organització Mundial de la Salut durant les properes dècades moriran cada any 107.000 persones per l'exposició laboral a l'amiant. Conegut popularment com a 'uralita' o fibrociment, a Espanya es calcula que ja han mort 40.000 persones per culpa d'aquest material i que 40.000 més ho faran els propers anys. Tot i la seva prohibició l'any 2002, l'amiant continua ben present a les nostres vides. A Espanya queden per retirar més de 80.000 quilometres de tuberies d'amiant i prop de 8,5 milions de tones de plaques. Els materials amb amiant tenen una vida útil que oscila entre els 30 i 50 anys i, per tant, la progressiva deterioració de l'amiant utilitzat intensivament les dècades dels 70 i 80 del segle XX comporta importants riscos per a la salut. La fibrosi pulmonar, el càncer de pulmó, laringe, faringe i esòfag o els tumors a la pleura són malalties associades al contacte amb l'amiant.

És per aquestes raons que en el Ple de l'Ajuntament de Viladecans es va aprovar per unanimitat mantenir relacions amb AVAAC, l'Associació de Víctimes Afectades per l'Amiant a Catalunya. Fruit d'aquest contacte s'ha presentat 'La guía informativa a toda la población sobre los riesgos del amianto' editada per la mateixa associació. El president d'AVAAC, José Luis Gómez, adverteix que “si ens trobem un material que conté amiant al carrer no l'hem de manipular i cal trucar a les autoritats perquè el retirin. Si el tenim a casa hem de trucar a una empresa especialitzada perquè se l'emporti seguint totes les normatives de seguretat”. Per altra banda, Pere Gutiérrez, regidor de Planificació Territorial, afirma que “des de l'Ajuntament s'ha estat a sobre d'aquesta qüestió amb, per exemple, la retirada de les plaques de fibrociment a l'antiga Bòbila. Organitzant presentacions com aquesta, a més, difonem a la població els riscos del fibrociment”.