Millora de la C-245

Recuperació de la circulació normal a la rambla Modolell

A partir del dimecres 13 d'abril, la rambla Modolell recupera la normalitat en tota la via, des de la seva intersecció amb l'avinguda de la Generalitat i en sentit muntanya. 

Afectacions al trànsit per asfaltat a la rotonda del tanatori (24 de febrer)

El dijous 24 de febrer, a partir de les 10 h del matí i durant tot el dia, es produiran afectacions al trànsit, per obres d'asfaltat, a la rotonda d'accés al tanatori-crematori de Viladecans, així com al tram de la carretera de Barcelona entre el carrer d'Antonio Machado i l'avinguda del Progrés i al tram de la carretera de la Santa Creu de Calafell entre l'avinguda del Progrés i el carrer de la Mare de Déu de Núria.

L'accés de vehicles al tanatori quedarà restringit per als usuaris i usuàries durant tot el dia mentre durin les obres. Només podran accedir a les instal·lacions els vehicles dels treballadors i treballadores de l'edifici.

Per anar tant en direcció Sant Boi com en direcció Gavà mentre duri l'afectació, el recorregut recomanat és pel carrer d'Antonio Machado, l'avinguda del Segle XXI, i el carrer de la Mare de Déu de Núria. L'accés a l'avinguda del Segle XXI per anar direcció Sant Boi també es podrà fer pel carrer del Torrent Fondo

Afectacions al carrer de l'Antiga Riera i la carretera de Vila (12 de febrer - finals de març)

A partir del 12 de febrer, es produiran talls de trànsit a les interseccions de l'avinguda de la Generalitat amb el carrer de l'Antiga Riera i el carril de la carretera de la Vila en direcció a l'avinguda del Segle XXI. El gir a la carretera de la Vila des dels dos sentits de l'avinguda de la Generalitat quedarà prohibit fins a nou avís. Les afectacions duraran aproximadament fins a finals del mes de març

A més, paral·lelament, es restitueix el doble sentit de la circulació a tota l'avinguda de la Generalitat i es recupera el funcionament normal de les línies de bus E98, L80, L82, L85, L96, L97, N16 i N19 en direcció Barcelona.

L'accés alternatiu a l'avinguda de la Generalitat des del carrer de l'Antiga Riera es podrà fer pel passatge de la Unió i la rambla de Modolell, que canviarà el seu sentit habitual de la circulació, al tram entre l'avinguda de la Generalitat i el carrer de les Sitges, per facilitar el trànsit durant les obres. 

L'accés alternatiu a la carretera de la Vila per anar en direcció a l'avinguda del Segle XXI i la zona taronja d'aparcament mentre duri l'obra s'haurà de realitzar pel carrer de Jaumes Balmes

Afectacions extraordinàries al carrer del Noi del Sucre (del 8 al 19 de novembre)

Del 8 al 14 de novembre, el carrer del Noi del Sucre quedarà tallat des de l'accés a la C-245 (avinguda de la Generalitat) fins al creuament amb el carrer de la Forja, arran de les tasques d'instal·lació d'un nou col·lector d'aigües. La circulació i usos habituals en aquest punt de la via quedaran alterades provisionalment, fruit d'aquestes afectacions, de la següent manera.

La circulació pel tram afectat (entre l'avinguda de la Generalitat i el carrer de la Forja) quedarà prohibida als cotxes i tota mena de vehicles. Només podran accedir-hi els camions que hagin de fer càrrega i descàrrega a les naus industrials del carrer. Així mateix, la zona d'aparcament al creuament amb l'avinguda de la Generalitat quedarà anul·lada temporalment i es reservarà com a zona per a que els vehicles puguin fer la volta. 

Els vehicles que vulguir accedir al Barri Antic entrant pel carrer de Pi i Margall, i que vinguin des de Gavà o l'autopista C-32, hauran de fer la volta pel carrer de l'Agricultura, el carrer de la Forja, la carretera de la Vila i l'avinguda de la Generalitat.

Afectacions al trànsit de la tercera fase

Preguntes Freqüents tercera fase ( Pi i Margall i el passeig de la Marina)

Les obres de la C-245 en el tram entre Pi i Margall i carretera de la Vila està previst que comencin el 29 de juliol i estiguin enllestides al gener del 2022.

No, es fa una plataforma compartida per a vechicles privats, transport públic i bicicletes, perquè no hi ha espai per segregar el transport en bicicleta de la resta com sí passa en la resta de la carretera C-245 al seu pas per la ciutat.

La tercera fase comprèn el tram entre Pi i Margall i el passeig de la Marina i les obres es desenvoluparan en dos torns. Un primer, que començarà el 29 de juliol entre Pi i Margall i la carretera de la Vila. Tot i que les afectaciones al trànsit seran entre el carrer Agricultura i la ctra. de la Vila amb les següents afectacions:

  • Circulació en sentit Gavà oberta: Accés tancat al carrer Doctor Creixell per canvi de sentit de circulació del carrer.
  • Circulació en sentit Sant Boi tancada: 

                - Recorregut alternatiu pel carrer de la Forja i l’av. Segle XXI.

                - Accés al Barri Antic pel carrer Noi del Sucre (Polígon Centre)

                - Parada de bus anul·lada Av. Generalitat/Noi del Sucre (només sentit Sant Boi): la parada més propera és la de plaça Europa.

A partir del 13 de setembre del 2021 i fins al gener del 2022, es faran les obres en el tram entre la carretera de la Vila i el passeig de la Marina. (Aviat s'informarà de les incidències per vianants, vehicles i persones usuàries del transport públic i del servei de taxis).

Es pot accedir al carrer de Pi i Margall quan es circula en sentit Gavà i, si es va en sentit Sant Boi, a través del Polígon Centre, pel carrer Noi del Sucre. En canvi durant les obres el carrer del Doctor Creixell canvia el sentit de circulació (igual que el tram del carrer Major entre Pi i Margall i Doctor Creixell) i no s’hi podrà accedir des de l’avinguda Generalitat.

En sentit Gavà seguirà en ús (tot i que es pot traslladar uns metres en algun moment de les obres), però en sentit Sant Boi queda anul·lada. La parada més propera és la de la plaça Europa.

Pel Polígon Centre, com la resta de vehicles. No s'habilitarà en aquest trajecte alternatiu cap nova parada. A través dels carrers de l'Agricultura i la Forja i de la carretera de la Vila, l'autobús arribarà com sempre a la plaça Europa, tot i que hagi de recòrrer una mica més de distància i, per tant, tardi una mica més de temps de recorregut. No es modifiquen horaris d'autobús perquè el temps afegit pel recorregut alternatiu és petit.

Sí, està previst que també es facin obres a partir del 13 de setembre i fins al gener del 2022. Quan s'apropin les dates s'informarà de les afectacions a vianants, vehicles i persones usuàries del transport públic i del servei de taxis, però ja es pot avançar que en aquest cas es mantindrà el doble sentit de circulació, perquè el tram de carrer és més ample.

Es renovaran les voreres i, per tant, hi haurà afectacions, però es faran recorreguts adients per garantir l'accés en tot moment, excepte en alguna situació puntual i de curta durada en la qual sigui impossible. Qualsevol afectació s'anirà informant al veïnat del carrer.

Sí. La parada de taxis de la plaça d'Europa quedarà anul·lada provisionalment i es traslladarà a l'aparcament de zona taronja de la carretera de la Vila mentre duri l'obra. 

PREGUNTES FREQÜENTS TERCERA FASE (Plaça d'Europa)

Des del 13 de setembre fins al gener del 2022, aproximadament.

Al contrari que en el tram d’obres entre carretera de la Vila i Pi i Margall, en aquest cas es manté el doble sentit de circulació amb un carril per sentit, perquè l’ample de la calçada és molt més gran. El carril-bus lateral en sentit Sant Boi sí queda sense servei i, per això, els autobusos s’aturaran en el mateix carril de circulació. Això afectarà a la fluïdesa del trànsit, per això es recomana evitar la circulació dels vehicles privats per aquest tram de la carretera i utilitzar com a alternativa l’avinguda del Segle XXI. En algun moment puntual, allarg de l’actuació, també es podrien veure afectats l’accés a la rambla de Modolell i des del carrer Antiga Riera, que es comunicaran pertinentment.

No hi ha cap nova afectació afegida a la que ja suposa el desviament dels servies de bus en sentit Sant Boi a través del Polígon Centre iniciada el 26 de juliol per les obres al tram contingu entre carretera de la Vila i el carrer Pi i Margall.

No hi ha cap nova afectació afegida a la que ja suposa el desviament dels servies de bus en sentit Sant Boi a través del Polígon Centre iniciada el 26 de juliol per les obres al tram contingu entre carretera de la Vila i el carrer Pi i Margall.

En un primer moment no, perquè es començarà pel costat mar, és a dir, a la vorera de la plaça d’Europa. Però més endavant sí, ja que es renovaran les voreres i, per tant, hi haurà afectacions, però es faran recorreguts adients per garantir l'accés en tot moment, excepte en alguna situació puntual i de curta durada en la qual sigui impossible. Qualsevol afectació s'anirà informant al veïnat i comerç de la zona.

Sí, sobre la vorera del costat mar, que tindrà una amplada que doblarà l’actual.

Tindrà més espais de voreres i una calçada única amb quatre carrils: dos per cada sentit. Els carrils exteriors seran de carril-bus i, per tant, la parada estarà al mateix peu de la calçada i no com ara en un lateral. L’objectiu dels carrils-bus és permetre reduir el temps de trajecte de l’autobús, que comptarà amb un nou servei d’altes prestacions anomenat MetroBús que permetrà reduir un 25 % el temps per arribar fins a l’intercambiador de transport de Cornellà.

AFECTACIONS AL TRÀNSIT PER ASFALTAT (16 I 17 D'OCTUBRE)

Des de les 9 del matí del dissabte 16 d’octubre, fins a les 21:00 h del diumenge 17 d’octubre, es tallarà el trànsit a la carretera de Barcelona per accions d’asfaltat al carrer. Les actuacions es faran a la calçada central de la via en tots dos sentits de la circulació. Les calçades laterals es mantindran obertes per a l’accés dels veïns i veïnes als guals, amb alguns talls puntuals. En cas de pluja i altres imprevistos, cap la possibilitat de que aquesta previsió es vegi modificada. 

La ruta alternativa en ambdós sentits de la circulació serà per l’avinguda del Progrés i el passeig de la Marina.

Sí. Les parades Ctra. de Barcelona - Torrent Fondo, Ctra. de Barcelona - Av. Torre Roja i Ctra. de Barcelona - Av. Progrés es veuran afectades de la següent manera. 

  • La parada Ctra. de Barcelona - Torrent Fondo queda provisionalment anul·lada.
  • La parada Ctra. de Barcelona - Av. Torre Roja es desplaça provisionalment a la parada Pg. De la Marina - Rafael Casanova.
  • La parada Ctra. de Barcelona - Av. Progrés es desplaça provisionalment a la parada Av. Progrés.

Aquests canvis afectaran a les línies de bus E86, E98, L81, L82, L85, L86, L96, L96 i N14.

L’accés a les calçades laterals de la carretera de Barcelona des de l’avinguda de la Torre Roja, la carretera del Prat i els carrers d’Ausiàs March, Josep Vicenç Foix, Manuel de Falla i Antonio Machado quedarà tallat a tota la població. Només es permetrà circular-hi als veïns i veïnes amb necessitat d’accedir als guals

No. Durant la nit, les afectacions derivades de les actuacions d'asfaltat seran iguals que durant el dia.

Dades del projecte

  • Promotora : Generalitat de Catalunya, AMB i Ajuntament de Viladecans .
  • ​Redacció i tramitació del projecte: GENCAT - DG Infraestructures Mobilitat
  • Constructora: Lantania (Isolux- Corvian + Grupo Velasco). 
  • Cost de l'obra (adjudicació): 8.379.829, 64 € (Generalitat aporta 2.728.689, 36 € i l'Ajuntament 5.651.140,21  €)
  • Durada estimada: 24 mesos

Descripció de l'actuació

La transformació de l’antiga carretera comarcal C-245 en un  espai urbà i metropolità en el seu pas pels cinc municipis que travessa: Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà, inclourà la construcció d’un carril bus i un carril bici en el traçat d’aquesta via que unirà aquests cinc municipis, i permetrà millores tant en la freqüència del transport públic com en la interconnectivitat de transports. 

La carretera C-245, paral·lela a la C-32, és un dels eixos vertebradors del Baix Llobregat, atès que permet la connexió de cinc municipis de la comarca amb Barcelona. Actualment, presenta trams de molts tipus ja que creua tant nuclis urbans residencials com àrees industrials i zones en procés de desenvolupament urbanístic. El nou projecte, que contempla i es posa en marxa a tots 5 municipis, unifica els criteris de la via per tal de dotar-la de continuitat entre els municipis i aposta per la pacificació del trànsit tot donant prioritat al transport públic, a la bicicleta i als vianants. 

La integració de la C-245 esdevindrà el punt de partida d'un gran procés de reurbanització de tota l'àrea i suposarà, gràcies a la implantació de mobilitat més sostenible, una notable reducció de la contaminació atmosfèrica i una millora de la qualitat de l'aire de la metròpolis.
 

La iniciativa és fruït d’un llarg procés que va culminar l’any 2019. Des de fa més de 15 anys s’han succeït propostes per donar resposta a la reivindicació dels ajuntaments de transformar la carretera comarcal C-245, que gestiona la Generalitat de Catalunya, en una vía més cívica entre Castelldefels i Cornellà. L’any 2015, s’hi va implicar l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que va fer un projecte allunyat d’intervencions més radicals i costoses que s’havien plantejat en un altre context econòmic i que prioritzava la millora de la mobilitat sostenible. Amb aquesta proposta es va convèncer a la Generalitat de fer la inversió de forma compartida amb el món local. A més, l’AMB es va comprometre a finançar la part dels ajuntaments i que aquests li retornin durant un anys. Desencallat l’aspecte econòmic, a la tardor del 2019 es va signar l’acord i al desembre passat es va obrir el concurs públic per escollir les empreses que farien l’obra, ja que s’adjudicaven cinc contractes –un per cada municipi– per agilitzar l’actuació. Aquest tràmit va culminar a la primavera amb l’adjudicació dels contractes, que legalment ja no es podía aturar ni per la irrupció de la COVID-19. 

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha redactat el projecte constructiu i executarà les obres, tot coordinant la participació dels ajuntaments i l’AMB en tot el procés de definició de l’actuació.

A banda de la implantació del carril bus reservat i del Bicivia (carril bici), les principals actuacions urbanístiques més característiques i comuns en tot el tram, que identifiquen i donen unitat i coherència al projecte, són les següents:
 

  • Creació de grans places a rotondes de gran diàmetre existents: el nou eix urbà de la C-245 es vertebra a partir de grans places, un dels elements comuns d’urbanització més destacats i característics del projecte. Aquestes rotondes de gran diàmetre esdevindran els punts singulars de l’eix urbà i de la futura línia de bus ràpid (Metrobús). A Viladecans podrem veure-ho a la  Plaça del Tanatori. 
  • Sistemes de parades de bus centralitzades a les places principals de l’eix:en les grans places que vertebraran el nou eix urbà, s’ha dissenyat un sistema de parades de bus centralitzades. Aquestes grans parades seran com estacions d’intercanviador, amb andanes. Els busos ràpids travessaran la rotonda de gran diàmetre per la seva illeta central, amb un sistema de prioritat semafòrica.
  • Punts d’il·luminació LED idèntics en tot l’eix: al llarg de tot el nou eix s’implantaran bàculs de punts de llum LED, que serviran per il·luminar tant la calçada com la vorera. Aquestes esdevindran un tret característic més de l’eix, elements que també facilitaran la cohesió i la unitat del projecte​
  • Increment de passos de vianants: s’ha incrementat el número de passos de vianants per facilitar la mobilitat activa dels veïns i ciutadans i donar prioritat a la mobilitat dels mateixos.
  • L'arbrat es mantindrà. 

La remodelació de l’eix integrarà un carril bus reservat de 13 quilòmetres que comunicarà Cornellà de Llobregat i Castelldefels, passant per Viladecans. Aquesta plataforma reservada per als autobusos permetrà augmentar la velocitat comercial almenys en un 25% en els trams urbans, i també guanyar seguretat de circulació i més puntualitat en els horaris.

Es calcula que permetrà retallar gairebé 15 minuts el temps de trajecte en transport públic entre Cornellà de Llobregat i Castelldefels. 

S’implantarà el sistema de bus metropolità d’altes prestacions (Bus Ràpid Transport, BRT). Concretament, en aquest nou eix urbà s’implantarà la línia Metrobús 8 (M8), que farà el recorregut de tot l’eix, de punta a punta.

El projecte preveu la creació al llarg del recorregut de tot un seguit de punts d’intercanvi que milloraran la connexió de bicicletes i busos amb la resta del transport públic a l’eix Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat i Cornellà de Llobregat.

Aquesta xarxa de punts d’intercanvi també connectarà amb altres modes de transport públic, com són el metro, el Tram o Rodalies i amb les estacions de Bicibox. 

Aquesta remodelació de l’eix viari integrarà bona part de l’eix Bicivia 7, amb una via pedalable continua i segregada entre Cornellà de Llobregat i Castelldefels.

A més, tot l’eix de la Bicivia 7, que anirà més enllà de l’eix de la C-245, permetrà connectar el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels platja, creant així una altra gran connexió metropolitana entre la capital catalana amb el Baix Llobregat.

La Bicivia 7 també connectarà amb d’altres eixos de la Bicivia Metropolitana. Connectarà amb la Bicivia 5 a l’alçada de Cornellà de Llobregat i enllaçarà amb la Bicivia 2 a Sant Boi de Llobregat, resseguint la marge dreta del riu Llobregat. També connectarà amb la Bicivia 1, que anirà paral·lela al litoral metropolità, a Castelldefels platja.

En un futur, la Bicivia 1 també connectarà amb el corredor pedalable mediterrani Eurovelo 8. Per tant, hi haurà una connexió pedalable amb la Bicivia 7 i el corredor pedalable mediterrani.

Les obres, que es fan per trams durant dos anys i sense tallar el trànsit, les executen més de 30 treballadors de forma directa o en serveis contractats. Abans de l'inici de cada tram, l'Ajuntament informa el veïnat, comerços i empreses de les afectacions.

A partir del 29 de juliol comença la tercera fase, amb el tall del trànsit de la C-245 direcció Sant Boi des del carrer Agricultura fins a la carretera de la Vila. La direcció Gavà, en canvi, sempre estarà oberta. La FASE 3 s'executarà íntegrament, entre Pi i Margall i Francesc Macià en 2 meitats de calçada.

El tram d'actuació entre carretera de la Vila fins a Francesc Macià, s'inicirà el 13 de setembre per tal de facilitar els actes de la Festa Major, amb connexions entre espais de la manera més segura possible i sense afectacions provocades per les obres. En aquest sector sempre tindrem doble sentit de circulació.

La circulació en sentit Sant Boi es desviarà al carrer agricultura direcció mar, i se senyalitzarà com a itinerari alternatiu el carrer de la Forja, fins a la carretera de la Vila, aquí l'adreça recomanada serà cap a Av. S.XXI.

La circulació direcció zona centre, es podrà realitzar sempre per la C-245 direcció Gava. A l'altura del carrer de la Forja se senyalitzarà direcció Noi del Sucre l'accés exclusiu direcció Pi i Margall, en aquesta zona de la C-245 tindrem uns 40 metres entre Noi del sucre i Pi i Margall que garantitzarà l'accés al Casc Antic i Eixample de Viladecans.
 

A l'Oficina del Districte I, situada al casal Barri de Sales (c. Rafael Casanova, 50; tel:  93 637 94 04  / 637711313). Excepte durant el mes d'agost, quan es podrà adreçar a l'oficina d'atenció ciutadana Viladecans Informació (pl. Europa, 6; tel 93 635 19 00).

Aquest proper hivern s'enllestiran les actuacions en tot el traçat per Viladecans, que són 2,5 km. de longitud.

És un projecte molt complexe que afecta a infraestructures, a calçades i a voreres i que s'ha volgut fer sense tallar completament el trànsit de vehicles en cap moment (excepte quan hagin d'asfaltar). De fet, si es compleix el calendari previst les obres s'hauran fet en menys de 16 mesos, un temps molt curt per a una obra tan important i gairebé mig any menys del que contemplava d’inici el projecte.

Aquesta inversió ja estava pactada amb la Generalitat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) des del 2019, abans de la COVID. La Generalitat paga un terç del cost i els ajuntaments dos terços, tot i que l'AMB avança els diners que han de posar els ajuntaments, que li aniran retornant poc a poc per fer-ho més sostenible per a les finances municipals i seguir tenint recursos per a altres prioritats durant l'any.

Suposa convertir una travesia en un passeig urbà, canviar la fesomia de la carretera en un carrer més. Més integrat en la ciutat, amb un trànsit més pacificat, més amable i segur per al passeig. També és una aposta per la salut i la lluita contra la contaminació en afavorir el carril bici els desplaçaments en vehicles no conatminants com bicis i patinets, i el carril bus, un servei de transport públic d’alta capacitat més ràpid i eficient que engresqui a més gent a utilitzar-lo. A més, durant les obres es dona feina a moltes persones, quelcom positiu en el context actual.

Amb l'aturada per la pandèmia han coincidit projectes que s'haurien d'haver fet una mica abans amb projectes que eren posteriors.