
Dimecres 20 de novembre es va celebrar la jornada “Cafè-Taller: Descarbonitza la teva indústria: Solucions pràctiques i obligacions legals” a l’edifici CUBIC de Viladecans. Aquesta trobada forma part del cicle de formacions sobre sostenibilitat empresarial del programa Ecoindústria, que va començar el 24 d’octubre a Sant Boi amb la jornada “Energia sostenible a la indústria” i que acabarà al mes de desembre a El Prat de Llobregat.
- Inici de la jornada
La jornada va començar amb una benvinguda a càrrec de Silvia González, tècnica d’empresa de Viladecans del programa Ecoindústria. Va explicar breument el desenvolupament de l’esdeveniment i va recordar als assistents els serveis i accions que ofereix el programa, com ara formacions, assessoraments personalitzats i suport per identificar ajuts per a les empreses que volen millorar la seva sostenibilitat.
- Primera ponència: Normatives de descarbonització
La jornada va continuar amb la intervenció de Núria del Pozo, responsable de l’àrea legal de la Fundació Empresa i Clima, que va presentar les principals normatives de descarbonització tant a nivell espanyol com europeu. Va destacar la importància d'entendre els objectius climàtics de la Unió Europea i el seu compromís reducir les emissions de CO2.
Un punt important va ser que, a partir de l'any vinent, les empreses amb més de 250 treballadors hauran de presentar informes de sostenibilitat de manera obligatòria. Les empreses hauran de revisar si les seves activitats estan alineades amb els objectius europeus de sostenibilitat per evitar sancions i aprofitar les oportunitats de millora.
- Segona ponència: Petjada de carboni i eficiència energètica
Després va ser el torn de Teresa Cuesta, responsable de l'àrea climàtica de la Fundació Empresa i Clima, qui va parlar sobre la Petjada de Carboni. Va compartir consells pràctics per a les empreses que volen començar la seva transformació sostenible. Un dels punts destacats va ser que, en iniciar el procés de descarbonització, les empreses poden descobrir maneres de guanyar eficiència i estalviar en consum energètic analitzant es processos interns.
Teresa també va explicar com analitzar aspectes com el transport dels treballadors o altres àrees que,a mésdesostenibles, poden ser més econòmiques. Va presentar la calculadora MITECO, una eina útil per calcular les emissions de CO2 de l'empresa i prendre decisions informades.
- Tancament de la jornada
La jornada va acabar amb un intercanvi de comentaris i preguntes entre els assistents i els ponents. Tots es van emplaçar al proper Cafè-Taller, que tindrà lloc el 12 de desembre a El Prat de Llobregat.