Smart Classroom

CENTRES ON ES DESPLEGA EL PROJECTE

En aquesta pàgina hi ha un mapa ocult. Pots trucar el telèfon 93 635 18 00 per a més informació.

Guillermo Bautista ens parla del projecte 'Smart Classroom'

Smart Classroom

Aquest projecte neix de la recerca que ha fet l'equip de recerca SmartClassroom Project, vinculat a la Universitat Oberta de Catalunya, sobre com les aules actuals i els espais d'aprenentatge dels centres educatius responen a les necessitats del procés d'aprenentatge.

Gràcies als avenços experimentats els últims anys en l'educació, l'espai d'aprenentatge a l'escola també requereix adaptar-se als nous contextos i recursos que tenim al nostre abast, com la tecnologia digital, que formen part de la nostra realitat cada vegada amb més intensitat. D'aquesta manera, cal acompanyar l'espai d'aprenentatge de noves propostes metodològiques

Aquest disseny dels espais d’aprenentatge està centrat en tres dimensions: 

Recentment, diversos autors han aprofundit sobre aspectes relacionats amb la infraestructura, l'arquitectura de l'espai i l'accessibilitat per tal de veure com l'entorn i els aspectes físics bàsics (llum, acústica, temperatura, ventilació, color, etc. ) poden afectar el desenvolupament dels processos d'aprenentatge. Aquests estudis relacionen un bon disseny d'aula amb un bon estat físic i psicològic. Altres autors també relacionen l'espai com a precursor de canvi metodològic i forma d'aprenentatge.

S’ocupa d’analitzar com el paradigma pedagògic que guia la pràctica educativa ha d’orientar les decisions sobre la configuració dels espais d’aprenentatge. Un disseny d’aula basat en l’activitat d’aprenentatge i en el benestar, tant de l’alumnat com dels professorat, permet respondre a diferents contextos d’aprenentatge. A més, facilitarà una planificació didàctica en la qual es considera l’actuació de l’alumne com a agent actiu i al professor com a promotor constant de processos de creació, exploració, disseny i avaluació, amb propostes de metodologies indagatives. També és necessari destacar que l’espai d’aprenentatge ha de ser dissenyat de forma oberta i connectada a l’entorn proper i global.

Les tecnologies digitals han de ser introduïdes a les aules de forma invisible de manera que es trobin a disposició de l'alumnat i del professorat de manera permanent, com a instrument de treball intel·lectual i com a eina de construcció compartida de coneixement.

Procés de codisseny

A Viladecans, després d'una experiència que fa dur a terme l'escola Miquel Martí i Pol amb el grup de recerca SmartClassroom Project, es va decidir dur a terme un procés de codisseny d'un espai d'aprenentatge a cadascuna de les 11 escoles públiques de primària de la ciutat. Aquest procés va tenir lloc a inicis del curs 2019-2020 i es va fer en tres sessions.

Els agents implicats en aquest procés de codisseny són el grup de recerca SmartClassroom Project, que fa l'acompanyament de tot el procés, les docents, l'alumnat i les famílies. El procés s'ha dut a terme en tres fases amb l'objectiu de captar les metodologies educatives que fa servir els centre, les necessitats que tenen per poder implementar aquestes metodologies i els punts forts dels espais de cada centre.

Una vegada hem tingut el disseny de cada escola, l'Equip SmartClassroom Project els ha analitzat i millorat tenint en compte les tres dimensions que us comentàvem a l'inici. La transformació d'aquests espais d'aprenentatge es farà aquest curs 2021-2022. Aquesta transformació també s'acompanyarà d'una formació a docents per tal que puguin treure el màxim profit a les noves aules. La finalitat d'aquest projecte és fomentar la reflexió entre els docents sobre els espais d'aprenentatge que fan servir al seu dia a dia i impulsar que aquesta transformació s'estengui per altres espais dels centres educatius.

Més informació

Adreça electrònica: [email protected]

Telèfon: 936351802

Comparteix
Opina