Solucions innovadores per a reptes aeroportuaris a la 2a AeroHackaton

Una vintena de persones han gaudit aquest cap de setmana d’una trobada especialitzada a Viladecans Innovació Empresarial amb l’objectiu de crear solucions innovadores a reptes vinculats al sector aeroportuari. Les jornades de formació i innovació, que reben el nom d’Aerohackathon, han comptat amb la creació de 5 projectes formats per persones que han participat des de diferents localitzacions a més de Viladecans, Madrid, Lima Rotterdam i Barcelona. A més, els participants han rebut assessorament i acompanyament de 14 mentors especialistes en el sector aeroportuari, tecnologies de la indústria 4.0 i de negoci.

Efifly, l’aplicació que permet millorar l’accessibilitat a l’aeroport per part dels usuaris simplificant el procés de viatjar en avió, competia amb altres projectes que van sorgir en la mateixa jornada, que en equips van crear “Trismáticos”, un geolocalitzador de maletes per tal de reduir el risc de pèrdua de maletes, “Flying Green”, una plataforma digital que pretén reduir l’impacte del CO2 maximitzant l'ocupació dels vols nacionals i incrementant el turisme nacional, “Isturs”, una plataforma digital per millorar la seguretat a l’hora de viatjar a països amb un alt risc d’inseguretat. Per últim, “Easy Routes”, un geolocalitzador de serveis i ofertes disponibles a la terminal aeroportuària. Totes elles creades amb l’assessorament i acompanyament de catorze mentors especialistes en el sector aeroportuari, tecnologies de la indústria 4.0 i de negoci. 

Els participants, organitzats en equips multidisciplinars, han  treballat en tres reptes principals, centrats en la sostenibilitat i canvi climàtic (tractar de trobar i desenvolupar solucions tecnològiques que permetin fer uns aeroports més sostenibles i més respectuosos amb el medi ambient), l’experiència dels passatgers (millorar l'experiència dels passatgers i la seva seguretat mitjançant les noves tecnologies) i els serveis de Handling dels aeroports (esbrinar si les tecnologies poden facilitar les activitats d'atenció al viatger, la facturació o la recollida dels equipatges i altres serveis relacionats).

Per desenvolupar aquests reptes no importaven tant els coneixements dels participants sobre el sector, sinó la seva capacitat per idear i imaginar solucions innovadores i disruptives, ja que, es buscava l’interès per crear un equip motivat a desenvolupar un nou projecte basat en algunes de les tecnologies que es proposaven a l’esdeveniment per resoldre aquestes situacions: la intel·ligència artificial, assistents virtuals, el Big Data, l’IoT, el tracking o la robotització i automatització de processos, entre d’altres.

L'Aerohackathon porta implícita una competició. De manera que els projectes que han sorgit durant la jornada han estat presentats davant d’un jurat d'experts en diferents àrees relacionades amb el repte i l'emprenedoria. El projecte guanyador ha estat Efifly, una aplicació basada en la realitat augmentada, per tal de servir com a guia cap als espais on m’he de dirigir una vegada arribem a l’aeroport, tenint en compte la companyia amb què volem, si hem de facturar, etc.

El premi per a l'equip guanyador ha estat un Kit tecnològic per a cada membre de l'equip format per: una impressora 3D, un kit complet d’Arduino, un kit complet de Raspberry Pi. A més, tindran la possibilitat d'accelerar el seu projecte a Viladecans Innovació Empresarial (VIE) durant sis mesos: un espai gratuït per a desenvolupar el projecte, ús del laboratori equipat per a fer prototips, espais de reunió i formació, mentoria i acompanyament tant de gestió empresarial com de solucions tecnològiques i xarxa de contactes.

Què és una hackathon?

Els termes que conformen la paraula hackathon són “hacker” i “marathon”. La paraula hacker fa al·lusió a les solucions tecnològiques i innovadores que es persegueixen, és a dir, a la part més científica del projecte, sempre des d'una perspectiva lúdica i d'aprenentatge comú. D'altra banda, com bé indica el terme marathon, es tracta d'una carrera de llarga distància i en definitiva, d'una competició. És un esdeveniment competitiu, si bé el que es busca en una hackathon és propulsar la creativitat i captar futurs projectes, permetent als participants un aprenentatge dinàmic.

La participació dels grups, que solen ser multidisciplinaris, permet que es generi un clima de coneixement molt atractiu, ja que tots els participants poden aprendre de la resta.