Buscant 'changemakers' per a la Viladecans 2030 a ritme de TikTok

El jovent segueix posant el seu gra de sorra per a la Viladecans del futur. Des de l'inici del curs, onze centres de la ciutat acullen periòdicament 'Busquem Changemakers', el projecte per a la divulgació de les missions de la Viladecans 2030 i l'Agenda Urbana entre els adolescents locals. Es tracta d'una estratègia que busca donar-li més pes a la opinió del públic jove, sobretot a l'hora d'encetar polítiques relacionades amb la consciència mediambiental, l'emergència climàtica o altres àmbits on consideren que les accions preses fins ara per les administracions han estat escasses o ineficients, implicant-los, alhora, en el disseny del futur de la ciutat. «El que aporta aquesta activitat és que [els i les alumnes] se sentin partíceps d'una cosa molt propera», afirma Benet Gordaliza, dinamitzador del projecte, en el seu pas per l'Institut Josep Mestres i Busquets: «no estem treballant sobre la contaminació a l'Antàrtida o a l'Atlàntic, sinó què podem fer al nostre dia a dia per millorar les condicions de vida a la nostra ciutat». 

L'eix vertebrador del projecte, però, no es troba a les aules, sinó a Internet i les xarxes socials. El punt de partida és una sèrie de vídeo-pòdcasts, els quals serveixen alhora de material didàctic i contingut divulgatiu i donen la paraula als joves, representats i representades per deu estudiants dels centres participants. Aquests podcasts, alhora, són la base per al contingut dels tallers, centrats en la posada en comú d'impressions a través de dinàmiques de grup per, eventualment, cocrear una idea amb uns determinats objectius aliniats amb els 25 reptes de futur de l'Agenda Urbana. Idea que, al final de la unitat didàctica, han difondre en un vídeo de TikTok, en un exercici de seguir promocionant les missions del 2030 parlant directament en l'idioma de l'audiència jove. Tal com deia la Candela Galiano, alumna de 1r de batxillerat de l'institut Mestres, «és bo que els alumnes dels instituts poguem fer aquestes activitats, perquè així els adults, que són els que poden aplicar els canvis, se n'adonen del que realment necessitem per al futur». «Al cap i a la fi, nosaltres som el futur de la ciutat, i som nosaltres els que ens hem de preocupar del seu desenvolupament», continuava Pablo Romero, del mateix curs; «fer-ho a través de TikTok ajuda a difondre-ho més, perquè passem molt de temps fent servir l'app amb els amics i així és més fàcil que hi connectem».

'Busquem Changemakers' és un projecte engegat a través de l'Ajuntament de Viladecans i la Fundació Viladecans, amb el suport del Pla de Recuperació, Tranformació i Resiliència del Govern d'Espanya i el finançament dels Fons Europeus NextGeneration. Hi participen l'Escola Goar, els col·legis Sant Gabriel, Teide i Sagrada Família, els instituts Sales, Miramar, Olímpia, Josep Mestres i Busquets, Josefina Castellví i Torre-roja i Can Calderon.