Els escacs, una eina per al raonament matemàtic

L'alumnat de 4t i 5è de l'Escola Pau Casals treballa el raonament lògic-matemàtic a través dels escacs i la robòtica. El fet de lligar escacs i robòtica forma part del projecte amb oportunitats d'èxit educatiu a favor de l'alumnat (POEFA) de l'escola, un projecte d'innovació educativa per tal de donar suport i reforç per a la reducció i la prevenció de l'abandonament escolar prematur i el foment de la igualtat d'accés a una educació de bona qualitat.

Aquest projecte consta de dos cursos. El primer, dut a terme amb l'alumnat de 4t de primària, és un curs d'iniciació en el qual se'ls introdueix el joc dels escacs amb conceptes tan bàsics com el moviment de cada peça, les regles bàsiques del joc i fins i tot algunes jugades. En el segon curs, amb l'alumnat de 5è, s'aprofundeix en el joc per tal que millorin les seves partides.

Amb aquest curs, es treballen habilitats com la concentració, el càlcul, el plantejament de la partida... habilitats que després són molt importants en la nostra vida quotidiana. El joc dels escacs també afavoreix l'agilitat mental i la trobada ràpida de solucions a diversos plantejaments o problemes amb els quals ens puguem trobar.

El projecte, que ja fa anys que es du a terme, ha tingut molt èxit tant entre alumnat com el personal docent, ja que motiva als infants amb la gamificació del pensament lògic-matemàtic i els permet reforçar l'àrea de matemàtiques d'una manera entretinguda i divertida.