'Murs Lliures' per recuperar l'espai

Policia Local, les Agents Cíviques i els equips de neteja i manteniment municipals han engegat, des de principis d'any, un nou projecte per netejar i restaurar els murs amb pintades vandàliques. La iniciativa, impulsada en orígen per la Policia Local, funciona a través d'un circuit pioner en diferents fases, cadascuna de les quals recau sobre un departament municipal o, en el cas de les últimes, un col·lectiu artístic o educatiu de la ciutat.

El circuit s'inicia amb la detecció de grafitis il·legals a l'espai públic, una tasca que realitzen les Agents Cíviques durant la seva ronda habitual. A través de l'aplicació Viladecans&Tu, les agents informen de la ubicació de la pintada perquè quedin registrades a la Policia Local, previ pas a què els equips de neteja, amb pocs dies de diferència, s'encarreguin d'esborrar-la. Paral·lelament, Policia Local comença el procés per peritar la pintada i intentar localitzar-ne l'autor. D'aquesta manera, a més d'un mapa municipal de pintades vandàliques, s'elabora una radiografia tant de quants grafiters hi ha a la ciutat, com de quins són els més actius i actives.

El projecte, però, no multa directament, sinó que aplica la filosofia de la nova ordenança de convivència i civisme, en vigor des del mes de febrer i fonamentada en deixar les mesures sancionadores com a últim recurs. Així, un cop detectat a l'autor de la pintada vandàlica en qüestió, s'inicien processos de mediació que l'impliquin en benefici de la comunitat.  

Talent local per recuperar l'espai

La fase final del circuit és la recuperació del mur vandalitzat a través de murals artístics, amb la participació d'artistes de grafiti i, especialment, de l'alumnat del batxillerat artístic de la ciutat. La participació es pot fer a través de la iniciativa 'Murs Lliures', que ofereix espais autoritzats perquè els artistes urbans puguin expressar-se lliurement a través del graffiti, sempre que respectin unes normes establertes i consensuades.

Aquest acord implica que els participants poden pintar sense por de sancions econòmiques, promovent així una pràctica artística responsable i reconeguda.