La revolució de la mobilitat sostenible a la C-245

La reforma de la carretera entre Castelldefels i Cornellà, amb 2,5 km per Viladecans és un important pas per potenciar la mobilitat sostenible entre municipis i fer més atractiu l'ús del transport públic.

Consensuada entre la Generalitat, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i les cinc ciutats que travessa la C-245, la reforma de la carretera, d'una banda, fa més segurs els desplaçaments en vehicles de mobilitat personal amb una nova via ciclable sobre vorera i, de l'altra banda, fa més atractiu l'ús de l'autobús amb un carril de circulació exclusiu. Aquest carril bus segregat permetrà posar en marxa el Metrobús, un bus ràpid d'alta freqüència que reduirà un 25 % el temps de trajecte actual. Aquest comptarà amb prioritat semafòrica i es beneficiarà de mesures per augmentar la velocitat com, en el cas de Viladecans, la construcció d'un carril bus travessant pel mig la rotonda davant del tanatori. A més, el servei comptarà amb màquines de bitllets a les parades, per evitar la venda a bord. El cost de la reforma dels 12 km de la C-245 és de 31,7 milions. Dels 8,38 milions que costen a la ciutat les obres, l'Ajuntament en pagarà 5,65 milions i la Generalitat, 2,73.

Lluita contra la contaminació
Aquest nou eix cívic de 2,5 km a Viladecans, que aspira a reduir la contaminació rebaixant l'ús del vehicle privat, ampliarà calçades per tenir quatre carrils de circulació, dos d'aquests reservats a l'autobús. A tocar del Barri Antic, però, per la manca d'espai, tots els vehicles seguiran compartint la calçada en un tram de 300 metres entre el carrer de Sant Josep i la carretera de la Vila. Per altra banda, per garantir el carril bici, és imprescindible modificar o eliminar espais d'estacionament de vehicles en algun punt als barris de Ponent i de la Torre-roja. Les obres, que es fan per trams durant dos anys i sense tallar el trànsit, les executaran més de 30 treballadors de forma directa o en serveis contractats. Abans de l'inici de cada tram, l'Ajuntamen informa el veïnat, comerços i empreses de les afectacions.

Una important inversió que ve de llarg
Des de fa més de quinze anys s'han succeït propostes a la reivindicació dels ajuntaments a la Generalitat per transformar la carretera C-245 en una via més cívica entre Castelldefels i Cornellà. L'any 2015, s'hi va implicar l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que va dissenyar un projecte prioritzant la millora de la mobilitat sostenible, allunyat de les intervencions més ambicioses i radicals plantejades en un altre context econòmic. Amb la proposta es va convèncer a la Generalitat de fer la inversió de forma compartida amb el món local. A més, l'AMB es va comprometre a finançar el cost als ajuntaments i que aquests li retornin en un màxim de vuit anys. Desencallat l'aspecte econòmic, a la tardor del 2019 es va signar l'acord i, al desembre, la Generalitat va obrir el concurs públic per escollir les empreses que farien l'obra, ja que s'adjudicava un contracte per municipi per agilitzar l'actuació. Aquest tràmit va culminar a la primavera amb l'adjudicació dels contractes, que legalment ja no es podia aturar quan va irrompre la COVID-19.