Pla Local de Convivència

Una eina per a la bona convivència

Viladecans és una ciutat que creix i que canvia de la mà dels seus habitants. El Pla de Convivència és l’instrument que permet a l’Ajuntament conèixer les necessitats convivencials dels veïns i veïnes del municipi i dissenyar solucions enfocades a donar resposta a les mateixes.

El pla, a més, té en compte que la ciutat és heterogènia i que les característiques i reptes de cada barri censal no són les mateixes, de manera que s’actua amb una concepció geolocalitzada per zones i enfocada per perfils ciutadans.

En base a aquest Pla, a més, s’està treballant una nova ordenança de civisme, que és el marc normatiu que permet l'exercici pacífic dels drets i llibertats de tota la ciutadania que es trobi en el territori municipal, amb especial atenció a aquells col·lectius d’especial vulnerabilitat com poden ser la infantessa, les persones grans, les persones en situació d’exclusió social i aquelles que pateixen algun tipus de discriminació, entre d’altres.

L’objectiu d’ambdós documents és facilitar una convivència activa i positiva a la ciutat de Viladecans, basada en el respecte i la confiança entre les persones i la corresponsabilització en la conservació i millora dels recursos comuns.

Diagnòstic

Per fer possible el Pla, s’han realitzat diversos estudis quantitats i qualitatius amb la participació d’un nombre significatiu de viladecanencs i viladecanenques per tal de fer una diagnosis de l’estat de situació que permeti acotar les accions. 

Amb aquestes aportacions s’ha detectat que, malgrat l’estat de convivència és prou bo, encara queda marge per a millorar en preocupacions com la percepció de la seguretat i el vandalisme, l’ocupació dels col·lectius més vulnerables així com en la formació juvenil, o l’accés a l’habitatge en diferents segments socials. 

Àmbit relacional

  • 1.1. Programa RADARS: identificació de persones clau detectores de possibles problemes latents de convivència
  • 1.2. Nou circuit de derivació de policia local a l’oficina de convivència
  • 1.3. Agents cíviques: ampliació de les franges horàries del servei (nit) i del nombre de persones 
  • 1.4. Servei de mediació: ampliació del servei posant focus en la gestió de les comunitats veïnals amb un perfil d’arquitecte tècnic (mediador)
  • 1.5. Parella Policial local & Mediador/a: alliberar parcialment un policia local per constituir parella d’intervenció amb una persona de l’equip de mediació per a casos preventius potencialment crítics i comunitaris
  • 1.6. Cartelleria per la prevenció del les molèsties per soroll a les zones on hi ha bars d’obertura nocturna –
  • 1.7. Policia de proximitat als IES:
  • 1.8. Pla Local Transversal de Solitud (PLTS): desenvolupament de la diagnosi del pla local de solitud i proposta de solucions o accions associades a aquesta diagnosi.
  • 1.9. Servei Pràctica Restaurativa: augmentar el nombre d’hores de l’equip tècnic comunitari dedicat a aquest servei per a la prevenció de conductes incíviques, el consum de substàncies i l’oferta d’una alternativa per als/les joves d’entre 16-24 anys des de la detecció de necessitats, la intervenció directa amb els/les joves i les eines de l’educació no formal.
  • 1.10. Implicar les associacions empresarials i comercials i de restauració de la ciutat en la implantació del Pla de Convivència. per tal de que esdevinguin detectors i derivadors de problemàtiques de convivències i agents en els campanyes de sensibilització envers la convivència i el civisme.
  • 1.11. Mapejar els actors clau en la gestió dels conflictes de les comunitats de veïns. (President,Secretari, Administrador, etc.)
  • 1.12. Campanya divulgativa sobre el servei de mediació i de suport a les comunitats veïnals. A tots els administradors de finques locals que operen a la ciutat.
  • 1.13. Programa Treball amb Benefici de la Comunitat: promoure el programa mitjançant una campanya informativa enfocada cap als actors claus. Dissenyar noves prestacions o accions de reparació comunitària (MASE )amb una fomentar l’ús d’aquest programa enlloc de la sanció quan es consideri oportú.
  • 1.14. Crear una eina de mesura del sentiment de pertinença anual: mitjançant un format híbrid d’enquestes realitzades tant de manera online com fetes a peu de carrer per les agents cíviques.
  • 1.15. Nova Taula de Ciutadania intercultural per la cohesió social alineat amb el PLACI.
  • 1.16. Potenciar les accions de mediació preventiva del Servei de Mediació als centres educatius de primària a través d’activitats ludicopedagògiques.
  • 1.17. Potenciar les accions de mediació preventiva del Servei de Mediació als centres educatius d’educació secundària que ja es desenvolupen mitjançant activitats atractives pels/les participants (ex. Kahoot, vídeos en clau d’humor...).
  • 1.18. Alineació de la nova ordenança de civisme amb els diferents dispositius. Aprofundir a l’ ordenança en la regulació de la venda d’alcohol i el consum a l’espai públic així com en les mesures derivades al seu incompliment: 
    • Vertebrar amb la ordenança de tinença de animals i la seva possible modificació
    • Actualment en procés de revisió ordenança de tinença de gossos.
  • 1.19. Campanya informativa-pedagògica de conscienciació de la importància de mantenir actituds cíviques i respectuoses amb la comunitat per part de les agents cíviques a peu de carrer i online: sistema de recollida de trastos i ús de l’espai públic respectuós (exemple campanya).
  • 1.20. Campanya de comunicació i branding: #josócviladecans per incentivar el sentiment de pertinença a la ciutat.
  • 1.21. Premis Convivència Viladecans: premi col·lectiu a la millor secció censal (pràctiques cíviques,nivell de participació comunitària , auto-responsabilitat, etc.) Jurat Popular.
  • 2.1. Augmentar la presència de policia de paisà a les zones on s’hi cometen més infraccions incíviques com abocament de mobles o no recollida excrements de gos.
  • 2.2. Nou Comitè de casos Policia-Convivència: Espai paritari-bimensual- de convivència i policia local dirigit per la direcció de l’àrea amb la presència de: Tècnic convivència, cap d’agents cívics, Inspector en cap i Policia local de referència convivència.
  • 2.3. Augmentar la presència policia local a les zones més conflictives per infraccions relacionades amb la tinença i/o consum d’alcohol/drogues. Derivació dels casos lleus a l’oficina de convivència en un màx. de 48h, interlocució amb el sergent de servei de referència (mediació reparadora). Aquest servei es desenvoluparà de forma pilot, en paral·lel, amb patrol bike (parella policial amb bici elèctrica).
  • Zones concretes d’especial atenció:

1. Parc de la Marina
2. Pistes esportives Torrent Fondo Sales 3. Can Calderó́n
4. Plaça d’Europa
5. Plaça de la Vila

6. Pòdium–Frontera
7. Parc de la Torre-Roja

8. Skate Park Torre-Roja
9. Parc de la Riera de Viladecans

10. Plaça Constitució́
11. Pl. dels Màrtirs del Setge 1714

12. Plaça de les Tretze Roses 13. Parc de Torrent Ballester 14. Can Xic
15. Plaça de Rosa Sensat

16. Parc de Can Palmer
17. Plaça dels Països Catalans 18. Ateneu de les Arts
19. Can Sellarès

20. Mirador d’Alba-Rosa.

  • 2.4. Diagnosi de les característiques l’ús de l’espai públic en clau de gènere i accions associades (ex. incrementar la il·luminació en zones amb poca lluminària)

    Espais diana identificats:

- Bosc de Can Ginestar

- Avinguda de la fraternitat - - Parc de la Marina

- Plaça d’Europa

- Pistes esportives Torrent Fondo (ifàbrica abandonada)

- Parc de la riera de Viladecans - Parc Can Xic

- Skate Park Torre Roja

  • 2.5.  Registre digital conflictivitat per part d’agents cíviques: realitzar un registre dels casos atesos per les agents cíviques anotant-ne la tipologia, la ubicació i la data.

Àmbit laboral

  • 3.1. Campanya informativa sobre els Punts d’Informació municipal sobre la Llei de segona oportunitat 25/2015). Formar conveni amb una organització de referència per la gestió jurídica dels casos de forma gratuïta.
  • 3.2. Programa de formació ocupacional en programació PYTHON per a joves entre 16- 29 anys de un mínim de 400 h.
  • 3.3. Eliminar tots els programes de formació ocupacional amb un creixement <10% de la demanda d’ocupació durant els anys 2018, 2019, 2020.
  • 3.4. Consolidar el programa ATENEA i incrementar el nombre de persones (dones >45 anys en situació de vulnerabilitat) contractades dins del servei d’Agents cívics/ques (6 FTE).
  • 3.5. Campanya informativa sobre tipologia de contractes, bonificacions, foment de l’ocupació i subvencions.
  • 3.6. Servei Assessora’t: augmentar el nombre d’hores dedicades a l’orientació professional i la divulgació sobre el programa entre les persones de 18-29 anys.Medició d’impacte de Punt Laboral Jove de Can Xic. Promoció de l' Escola de Noves Oportunitats.
  • 3.7. Promoure la creació d’associacions d’impuls i posteriorment cooperatives de dones en situació d’atur de >12 mesos.
  • 4.1. Nou protocol d’activació empadronaments (sense títol habitatge habilitant): proactivament intervenció dual de serveis territorials i serveis socials per sol·licitar l’accés a l’habitatge (voluntàriament) i valorar que les connectivitats i estat de l’habitatge no vulnera drets fonamentals ni posa en risc la comunitat.
  • 4.2. Augmentar els ajuts i l’oferta d’habitatge social ( avar garantia reciproca, assegurança lloguer i post campanya administradors de finques)

    Característiques:

-assegurança a càrrec de l’ens local
-administradors sense comissió si utilitzen l’assegurança

-límit índex de referència <15% de la mitjana de preus.

  • 4.3. Augmentar els ajuts a l’habitatge per a l’adequació o renovació dels espais comunitaris a nivell de sostenibilitat. Ajudes consorci d’habitatge AMB o ICAEN.
  • 4.4. Inventariar l’habitatge buit real (recurs catàleg DIBA: https://catalegdeserveis-cercador.diba.cat/fitxa?id=20101)
  • 4.5. Incrementar la freqüència de neteja en punts crítics: integrar perspectiva de house-keeping (fer fotografies de la mala praxis i de la bona praxis i rotular amb un cartell din A3 de forma propositiva a l’entorn de la intervenció).
  • 4.6. Nova aplicació APP ciutadana sobre informació de necessitats d’intervenció a l’espai públic del barri (deixalles, mobles al carrer, sorolls, etc.).
  • 4.7. Inspecció Municipal: identificar el 20% de les pràctiques incíviques que aporta el 80% de les problemàtiques associades i derivar a Servei de Mediació per una intervenció sistèmica.
  • 4.8. Ampliar el nombre de hores de les minideixalleries al barri.
  • 4.9. Nova campanya als establiments de restauració a la ciutat per les bones pràctiques d’ús del seu espai públic (ingesta de alcohol al carrer, deixalles, etc.).
  • 5.1, 5.2., 5.3 i 5.4. Accions jerarquitzades segons tipus de delinqüència. A consultar en el document
  • 5.5. Establir un conveni marc amb ECROWD o Elkargi per finançament de projectes d’autofinançament de les comunitats de veïns i entitats de l’economia social i solidària (ESS).

  • 5.6. Auditar la Ordenança de civisme en l’adequació d’horaris d’obres i derivats . Pertinència de mesures sancionares alineades amb les llicències perceptives municipals.

  • 5.7. Agilitzar la via administrativa en el casos d’incompliment del art. 197 de la llei d’urbanisme. Deures legals d'ús, conservació i rehabilitació i ordres d'execució. 

  • 5.8. Skate Park: procés participatiu juvenil per la seva renovació de manera coordinada entre una persona dinamitzadora i les persones usuàries

Àmbit formatiu

  • 6.1. Assegurar la continuïtat de l’itinerari formatiu després de ’ESO: conduir l’entrada dels i les joves a un itinerari formació professional des dels centres escolars d’educació secundària, seguint el model del centre de Torre Roja.
  • 6.2. Diagnosticar els mapes de mobilitat entre residencia, escola i espai públic monitoritzant amb diagrama d’espaghetti o mapa de calor les dinàmiques relacionals.

  • 6.3. Avaluació d'implantació del Programa Educatiu 360 en l'espai públic com element de convivència i educatiu.

  • 6.4. Full-contact per a joves 16-24 anys.

  • 7.1. Programa Cuidem-nos inclòs dins del Pla de Solitud: acompanyament a persones en procés de Sobreenvelliment elevat en seccions censals de >15%. Atenció puntual domiciliària. Promoure la cura a través de la comunitat.
  • 7.2. Agent de prevenció comunitària: Salut al CAP. Focalització amb pràctiques preventives del bon ús dels serveis sanitaris per part de col·lectius (servei pediàtric, assistència a urgència, etc.). 

  • 7.3. Recompte i suport a les persones sense sostre del municipi: campanya de recompte i d’identificació dels espais on habiten les persones sense sostre. Dedicació de recursos a la cura i atenció d’aquestes persones en situació de vulnerabilitat.

  • 7.4. Realització de campanyes de sensibilització per a persones propietàries, contra l'abandonament, l'esterilització i identificació dels seus gats i gossos.

Vols llegir en detall el Pla de Convivència i les seves accions?
Comparteix
Opina