La mobilitat sostenible a debat en el webinar d'Agenda Urbana

El webinar sobre mobilitat ha estat el segon dels tres espais participatius en grup que s'han realitzat sobre l'Agenda Urbana de la ciutat, que formen part de l'Estratègia de la Viladecans 2030 i que complementen als cinc webinars ja realitzats sobre els quatre eixos estratègics de la ciutat: estil de vida saludable i qualitat de vida, dinamització econòmica, transició ecològica i innovació educativa, més la resiliència, un nou eix, derivat de la situació actual per la COVID i possibles emergències futures.

En aquesta ocasió, Carlos Verdaguer, Doctor en arquitectura a la UPM i fundador de GEA 21, ha estat l'encarregat d'inspirar als i les participants en el webinar. Verdaguer ha parlat del marc crític en què ens trobem en l'actualitat marcada per una crisi econòmica, ambiental, política i urbana que ens porta al fet que "una forma de vida que està basada en l'absència de límits ja no és possible. Només ens podem permetre rebutjar aquests límits quan parlem d'imaginar".

Centrant-se en la crisi urbana, Verdaguer ha destacat les diferents causes que l'han provocat, com per exemple, la dispersió urbana, el sobreconsum energètic, la dependència dels combustibles fòssils i la contaminació atmosfèrica i acústica entre altres. En aquesta línia, Verdaguer ha volgut recalcar la importància de les paraules: mobilitat i sostenibilitat, assenyalant que "és necessari construir una visió compartida del futur, amb la participació, la inclusió i cocreació, així com utilitzar el màrqueting de forma intel·ligent per crear campanyes basades en mesures innovadores sobre la mobilitat sostenible.

El tinent d'alcalde de transició ecològica, Jordi Mazón ha posat èmfasi en el fet que "l'emergència climàtica, no només ha estat declarada per l'Ajuntament de Viladecans sinó que es tracta d'un problema global i d'aquí la seva importància", Mazón també ha explicat que per aquest motiu, "la utilització de la mobilitat sostenible a Viladecans no pot estar al marge perquè té un paper important".

Durant la ponència, Mazón s'ha basat en dades rellevants de la ciutat per fer veure als oients de la gran quantitat d'emissions de CO₂ que s'emet a Viladecans per mitjà del cotxe: "dels 30.000 vehicles que paguen impost de circulació, el 60% dels quals tenen més de deu anys d'antiguitat". Mazón ha acabat la ponència afirmant que es necessita plantejar un nou model de mobilitat a la ciutat, fomentar el transport públic i canviar els costums, entre altres.

Com en els anteriors webinars, posteriorment a les intervencions s'ha obert el torn de participació amb una dinàmica de cocreació basada en una anàlisi Da-Fo -de debilitat, amenaces, fortaleses i oportunitats- sobre el 5è objectiu estratègic de l'Agenda Urbana: afavorir la proximitat i la mobilitat sostenible.

Posteriorment s'ha obert un interessant debat sobre la necessitat d'analitzar el concepte de mobilitat com a servei, la cultura del cotxe o com l'anomena Verdaguer "la fantasia de l'adquisició", així com dels problemes de mobilitat i transport públic que pateix Viladecans.

Ricard Calle, tinent d'alcalde de planificació territorial i d'esports, ha tancat la sessió amb una reflexió sobre la cultura de la comoditat a l'hora de fer ús del vehicle privat com a primera opció per desplaçar-se, un aspecte que ha remarcat que cal treballar, "no només per a la necessitat de la mobilitat sostenible sinó també per fomentar l'esport i l'estil de vida saludable i evitar el sedentarisme".

Calle també ha parlat de la millora de la c-245, que suposarà "una millora en l'àmbit sostenible en la mobilitat de tota la zona de l'àrea metropolitana, des de Cornellà fins a Castelldefels". Per finalitzar, ha donat les gràcies per la participació en aquest tipus de processos participatius en què es vol conèixer l'opinió de la ciutadania i ha animat a participar en el que serà l'últim webinar de l'Estratègia Viladecans 2030 i que farà referència al model de ciutat.

Agenda Urbana a Viladecans

L' Agenda Urbana de Viladecans i el seu pla d'acció seran els documents que utilitzarà el govern de la ciutat per traslladar els objectius globals de desenvolupament i agendes fixats des dels organismes internacionals i nacionals a la realitat més propera, concretant actuacions per desenvolupar a Viladecans fins a l'any 2030. Per aquest motiu, també incorporà els 5 eixos que l'estratègia tractats fins al moment.

L' Agenda Urbana és una acció pionera a Espanya, donat que Viladecans ha signat un conveni amb la Secretaria General d'Agenda Urbana i Habitatge del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per ser una ciutat pilot en l'elaboració de la seva pròpia agenda.