Fronteres

Nivell educatiu

P3, P4, P5
P3
P4
P5
Cicle inicial de primària
1r de primària
2n de primària
Cicle mitjà de primària
3r de primària
4t de primària
Cicle superior de primària
5è de primària
6è de primària
1r i 2n d'ESO
1r d'ESO
2n d'ESO
3r i 4t d'ESO
3r d'ESO
4t d'ESO
Batxillerat
1r de batxillerat
2n de batxillerat
Cicles formatius
CFGM
CFGS

Descripció

Fronteres un projecte de tallers de sensibilització i de reflexió sobre el fet migratori creat a partir del documental Caure del Niu (2015, dirigit per Susanna Barranco, amb el suport de DGAIA, Fundació Pere Claver i Mousiké).

El projecte Fronteres pretén donar veu a les experiències de diferents joves al voltant de la migració, les dificultats d’emprendre una nova vida i deixar la família enrere, així com les actituds i els drets que reben i que tenen per part del país d’acollida. A partir de la visualització del documental es plantegen dinàmiques i situacions per fer reflexionar el públic al voltant del fet migratori i les problemàtiques psicològiques i personals que comporta aquest viatge.

El documental explora la vida de diferents joves i infants immigrants  que han arribat a Barcelona. És un viatge de l’origen al present que narra l’experiència de viatge, la primera experiència sense la família i la realitat de cada família al seu país d’origen. Un retrat de la joventut, de les seves preocupacions, els seus anhels i les seves esperances, i de les dificultats de començar una nova vida. 

El projecte Fronteres també vol ajudar a  proporcionar eines concretesper sensibilitzar a la població i al població en general sobre el fenomen migratori i les fronteres, sobre els drets humans i sobre el racisme.

 

Objectius

L’objectiu del projecte Fronteres és donar veu a joves que han emigrat a Catalunya, proposar una reflexió sobre el tipus de societat on vivim i la situació actual de les persones immigrants, posar en evidència els  elements socials racistes i reflexionar sobre el fet migratori: el viatge, la frontera i la família. La voluntat final és estudiar i observar el fenomen migratori des de l’interior, tant des de la perspectiva migratòria com des de la  perspectiva d’acollida. 

Els objectius principals d’aquest projecte són: 
- Donar veu al joves que han emigrat del seu país, les seves experiències, les dificultats del viatge, els seus desitjos i la seva realitat actual.
- Sensibilitzar la societat sobre la realitat migratòria, les dificultats dels nouvinguts d’esdevenir ciutadans i els drets i deures relacionats amb la immigració.
- Crear una experiència de reflexió i interiorització del fenomen de  la migració, amb una clara finalitat reflexiva, amb especial interès per sensibilitzar les generacions més joves.
- Situar els infants i joves com a centre d’un projecte creatiu. 
- Mostrar la fortalesa amb què aquests joves s’enfronten al món. 
- Donar peu a una experiència creativa que generi una actitud activa, incitant a una participació emocional i intel·lectual que pugui ser, així mateix, expressada. 
- Promocionar un entorn creatiu on sigui possible la col•laboració de diferents entitats i col·lectius. 
- Propiciar la re-utilització d’un fons documental fruit d’un treball de camp amb joves immigrants relacionat amb experiències directes sobra la migració en l’elaboració d’un projecte creatiu de més llarg abast.

Observacions

Metodologia

El projecte treballa a partir de la creació artística, especialment a través del teatre i el cinema, per tal de potenciar actituds i comportaments que treballin els valors de la igualtat, la cooperació i la tolerància en els i les joves, en el seu entorn i en les seves famílies. L’objectiu és aconseguir una detecció precoç d’actituds o comportaments abusius o discriminatoris i vetllar per la prevenció i el foment de models de relació positius amb l’entorn. Així doncs, Teixint Complicitats aposta per la resolució de conflictes de manera positiva i a través del diàleg, i apropa, a través del teatre, aquestes problemàtiques a la pròpia realitat i a l’activitat quotidiana, intentant, sempre, desmuntar i qüestionar mites, estereotips i models de relació establerts per vehicular nous models de relació més respectuosos, més lliures i que fomentin la diferència.

El projecte treballa a partir del format taller, per tal de crear un espai d’interacció i d’intercanvi a l’aula

Programa

El taller Fronteres presenta la següent estructura:

  1. Dossier pedagògic amb activitats per abans de la dinamització del taller
  2. Presentació del projecte i l’entitat
  3. Contextualització i marc teòric
  4. Proposta d’improvisacions teatrals per a desenvolupar els conflictes sorgits a la sessió
  5. Anàlisis i reflexions finals
  6. Dossier pedagògic amb activitats per després de la dinamització del taller

Necessitats tècniques: ordinador, projector, pantalla, altaveus i pissarra

 

El preu del tallers oscil·la entre 220-480€ depenent del nombre de sessions, el nombre d'alumnes, la quantitat de temàtiques abordades... Per presentar-vos un pressupost detallat i adaptat a les vostres necessitats podeu trucar-nos al 934433062 o escriure'ns a [email protected]

Dates de l'activitat

Al llarg del curs escolar

Destinataris

Educació infantil, cicle inicial, mitjà i superior de primària, ESO, batxillerat i cicles formatius

Lloc / Centres

Centre educatiu

N. assistents / places

Grup classe

Indicadors d'avaluació

Per tal d'avaluar el bon funcionament del projecte, s'ha creat un sistema d'organització de fulls de valoració que responen als objectius estratègics i operatius. Aquesta valoració pretén obtenir uns indicadors qualitatius i quantitatius de l'activitat amb l'objectiu d'aconseguir una resposta indicativa real del projecte a partir de l'ànalisi de les valoracions dels talleristes, els educadors i els usuaris del taller. D'aquesta manera, s'obtenen tres perspectives de la dinàmica tant a nivell diari com global i també de manera continuada, per tal d'observar la progressió del taller en les diferents sessions (en el cas que es faci més d'una sessió).

Objectius del Pla de Millora de l'Èxit Educatiu relacionat amb l'activitat

Assolir nivells educatius satisfactoris amb la millora substancial de les actuals taxes d´èxit escolar i d´aprofitament de les oportunitats de desenvolupament personal i social, dins i fora del sistema escolar:
No
Treballar per assegurar i ampliar les oportunitats educatives, sense discriminacions, dins i fora del sistema escolar (equitat) i al llarg de la vida:
Treballar per un canvi de paradigma educatiu, de model establert, i substituir-lo per un en què la innovació sigui la norma per incrementar la seva adaptació a l´entorn i a la seva complexitat:
No
Millorar la cohesió social, avançant en l´escolarització equilibrada amb la col·laboració de tota la comunitat educativa:

A càrrec de

Mousiké

Organitzador

Mousiké: Susanna Barranco (934433062 - 610743453 / [email protected])

Inscripció

Per realitzar la inscripció cal iniciar sessió.