Taulell sensorial

Els taulells sensorials estimulen els sentits i les emocions gràcies a les percepcions sonores, tàctils i visuals que proposen. Cada taulell sensorial es pot adaptar a les necessitats de cada infant i poden anar evolucionant presentant en cada moment diferents desafiaments pedagògics. Els taulells sensorials són un bon mecanisme d’aprenentatge, desperten la curiositat, l’experimentació, la investigació, l’atenció i ajuden en el procés evolutiu dels infants.

COM JUGAR

Un cop tenim el taulell muntat, el podem presentar a l’infant de diferents maneres. Per als més petits el podem presentar recolzat a terra, per assegurar-nos que arriben a tots els elements que hi hem col·locat. Per als infants més grans, el podem posar penjat a la paret, a una alçada on puguin arribar a tots els elements. Els infants hi han de jugar d’una manera lliure i autònoma tot i que, si volem, també podem presentar-los els elements al principi.

MATERIAL:

  • Una làmina de fusta/plafó de cartró ploma per al suport. 
  • Cola o silicona per a enganxar els elements
  • Elements que vulguem (s’explica amb detall als passos a seguir).

PASSOS A SEGUIR

  1. Definir els objectius: el gran avantatge de crear el teu taulell sensorial a casa és que el pots fer a mida i decidir tu mateix/a què vols treballar. Per tant, primer hauràs de veure, segons les necessitats del teu infant, quins objectius vols aconseguir amb el taulell. Podeu preparar taulells sensorials basats amb el tacte utilitzant textures diferents, per al sentit auditiu, incorporant timbres, campanes o materials que facin soroll i música. Treballar les matemàtiques, incorporant nombres, àbacs o objectes fàcils de comptar. Visual, amb colors, formes i volums variats, també podeu incloure un petit mirall o fotos. Uns altres taulells sensitius poden anar destinats a experimentar i descobrir les olors o els gustos
  2. Buscar el suport que més us interessa: el més comú en aquest cas és fer servir una planxa de fusta, però hauràs de tenir en compte la mida i l’espessor si vols penjar-la a la paret. Altres vegades, també s’utilitzen plafons de cartró ploma que són més lleugers però força resistents. Si creus que no tindràs espai on guardar-lo, una altra opció és dividir el taulell en diferents fitxes sensorials i posar en cadascuna d’elles un element. Cada vegada que vulguis fer-lo servir, hauràs de “muntar” el taulell però alhora això et permetrà poder-lo adaptar sempre a les necessitats i ampliar-lo en cas necessari.
  3.  Triar els elements: una vegada ja tenim els objectius que volem i la mida que ens interessa, és el moment de triar quins elements hi volem col·locar. Deixem alguns exemples:
  • Elements tàctils: plomes, pedres, trossos de catifa, paper en relleu o d'escatar, pompons , herba, fulles, taps de suro o de plàstic, botons, esponja, lletres rugoses, pilotes sensorials, petxines, panys, cadenats, cadenes, objectes vibrants, raspalls sensorials, panells tàctils, cotó, plàstic de bombolles,etc.
  • Elements sonors: botó vibrant, botó gravador, instruments de música, pilotes sonores, pal de pluja, panells sonors…
  • Elements visuals: miralls, projectors, panells visuals, productes UV, paper brillant, alumini, CD…
  • Elements olfactoris: canyella en brut, herbes aromàtiques, vainilla…
  1. Ara ja només queda posar-se mans a la obra i construir el vostre propi taulell sensorial!

Cal assegurar un correcte estat i higiene de tots els elements que s’ofereixen durant l’activitat.

COM ACOMPANYAR

Durant l’elaboració dels taulells podem anar nombrant els diferents materials als infants, en el cas dels més grans si volen col·laborar cal que estiguin supervisats en tot moment.

Un cop tenim els taulells es pot oferir a l’infant jugar amb aquest directament, en aquest cas podem observar si va descobrint per si mateix les diferents possibilitats de la proposta o bé mostrar-se-les mentre li expliquem.

ON

Es recomana un lloc tranquil i lluminós on l’infant pugui centrar la seva atenció en el panell.