El procés participatiu

Ramblegem

procés participatiu del ramblegem amb infants

La màgia de transformar en comú

La participació ciutadana és un eix fonamental a l’hora de valorar els canvis importants a Viladecans i la transformació de la rambla Modolell no podia ser menys. Durant tot l’any 2021, la ciutadania ha estat l’agent clau de les sessions per decidir com serà la nova i millorada rambla, amb un procés participatiu que ha esperonat grans i petits per idear la nova cara d’aquesta emblemàtica via de la ciutat.

A continuació, trobareu un resum de les propostes ciutadanes sorgides del procés, així com un recull d'imatges i documentació del mateix.

Propostes ciutadanes

Propostes per a espais confortables i integrats.
 

Per treballar aquest objectiu les accions ‘Passejar per conversar’ i ‘Reapropiació de l’espai’, i dins d’aquesta segona també es van realitzar enquestes a 125 persones (pots consultar els resultats de l’enquesta clicant aquí). 

Quines necessitats va detectar la ciutadania?

  • Eliminar  elements que fragmenten l’espai, com ara la pèrgola.
  • Ubicar  les terrasses més a prop del establiments o deixar-les en la posició actual però més endreçades per equilibrar l’ús de l’espai i aconseguir més diversitat d’activitats. I també unificar la imatge amb para-sols i elements que siguin dels mateix tipus i color.
  • Utilitzar  mobiliari de fàcil ús i manteniment i que afavoreixi la creació d’espais de trobada.
  • Millorar la il·luminació i els espais de sol i ombra.
  • Potenciar els quioscos com elements significatius de la rambla
  • Integra vegetació amb molta cura del manteniment i limitant la possibilitat d’accions incíviques.

Aquest objectiu treballa per a les següents accions:

Eix comunitari: La rambla com a espai de governança (Disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).

Eix imatge i confort: Singularitzar (Millora del confort, paviments, enllumenat públic, terrasses per la restauració, implantació dels quioscos, mobiliari urbà).

Per treballar aquest objectiu les accions ‘Passejar per conversar’ i ‘Viatjar en el temps’, i dins d’aquesta segona també es van realitzar enquestes a 32 persones (pots consultar els resultats de l’enquesta aquí)

Quines necessitats va detectar la ciutadania?

  • Reforçar la relació de la rambla amb la Torre del Baró i el Museu amb elements de memòria popular: el mur i l’espai de jocs, l’escultura d’Àngela Roca, l’escultura en memòria a Antonio Hervás, les Tipuanes, la desapareguda font d’aigua i algunes masies.
  • Crear més exposicions fotogràfiques i itineraris culturals i històrics.
  • Implicar els comerços en la recuperació de la memòria a través dels seus aparadors.

Aquest objectiu treballa per a les següents accions:

Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat (La Rambla integradora de referents turístics de Viladecans i posicionament de la marca Rambla: Ramblegem) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem).

Eix comunitari: La rambla com a espai de la memòria popular (Projecte de senyalització i recuperació de símbols culturals i identitaris de la memòria popular de la ciutat a l’espai de la Rambla i itineraris històrics pel casc antic) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).

Eix imatge i confort: connectar (Recuperació de la connectivitat), singularitzar (Nou caràcter, elements a recuperar, paviments i mobiliari urbà).

Per treballar aquest objectiu les accions ‘Passejar per conversar’, ‘Reapropiació de l’espai’ i ‘Definir els referents de la rambla’, i dins d’aquesta tercera  també es van realitzar enquestes a 34 persones (pots consultar els resultats de l’enquesta aquí).

Quines necessitats va detectar la ciutadania?

  • Utilitzar l’aigua per recordar que la rambla està sobre una riera i generar imatge d’unitat a través seu.
  • Apostar per vegetació que no generi incivisme, ni problemes de manteniment o accessibilitat.
  • Evitar generar una imatge massa boscosa de la rambla.

Aquest objectiu treballa per a les següents accions: 

Eix comunitari: La rambla com a espai de governança (Disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).

Eix imatge i confort: Naturalitzar (Cicle de l’aigua, tractament de la vegetació i materials).

Propostes per a usos i dinàmiques de proximitat.
 

Es va treballar aquest objectiu a les accions “Passejar per conversar”, “Reapropiació de l’espai”, “Sant Jordi a la Rambla”, “Vermutejar a la rambla” i “Viatjar en el temps” i es van realitzar 177 enquestes (pots consultar els resultats de les enquestes aquí). 

Quines necessitats va detectar la ciutadania?

  • Eliminar barreres per realitzar activitats a la rambla.
  • Agenda cultural estable per a joves i famílies, amb especial rellevància de mercats i activitats per a la infància.
  • Fomentar la implicació de les entitats i associacions culturals i de les associacions de veïns.

Aquest objectiu treballa per a les següents accions:

Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat (Fomentar la Rambla com un aparador del producte de proximitat amb implicació d'empreses de la ciutat i d'iniciatives vinculades a l'Economia Social i Solidària) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (Dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem).

Eix comunitari: La rambla com a espai cultural de proximitat (programa d’activitats de ciutat a la rambla i obertura de l’equipament civic Pablo Picasso al carrer) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).

Eix imatge i confort: Connectar (un eix amb seqüències d’espais diferenciats), singularitzar (nou caràcter, enllumenat públic, implantació dels quioscos, tractament de la mitgera d’Àngela Roca I i reforma de l’equipament d’Àngela Roca I) i Smart (Punts d’activitat Smart i xarxa wi-fi).

Es va treballar aquest objectiu a les accions “Passejar per conversar”, “Contruir jugant” i “Viatjar en el temps”  i es van realitzar enquestes a 25 famílies en l’acció "Construir jugant". 

Quines necessitats es van detectar?

  • Alliberar la zona de jocs infantils de saturació d’elements i distribuir-los al llarg de la rambla, sense que estiguin en un espai tancat. 
  • Col·locar jocs infantils sense barreres  i polivalents.
Aquest objectiu treballa per a les següents accions:
Eix promoció econòmica: Potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem, facilitar la digitalització dels comerços, Pimes i professionals i estudi d'incentius i subvencions per a emprenedors i particulars de la Rambla: llicències, IBI, subvencions directes, diagnosi terrasses). 
Eix comunitari: Rambla com a espai ludic, comunitari i inclusiu (juguem a la rambla: dinamització d’activitats lúdiques i explorar la possibilitat de desenvolupar projectescomunitaris relacionats amb la infància) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).
Eix imatge i confort: Connectar (un eix amb seqüències d’espais diferenciats) i singularitzar (nou caràcter, elements a recuperar, paviments, terrasses per la restauració, reforma de l’equipament d’Àngela Roca I i joc).
 

Propostes per a fluxos i connectivitats accessibles amb l’entorn.
 

Es va treballar aquest objectiu a les accions "Sant Jordi a la Rambla" i "Vermutejar a la rambla". En la primera es va realitzar una enquesta a 112 persones (veure resultats aquí) i la segona a 65 persones (veure resultats aquí). 

Quines necessitats es van detectar?

 

  • Equilibrar el protagonisme de la restauració tenim com a referent l’eix del carrer Doctor Reig i Jaume Abril.
  • Acollir activitats que siguin atractives per als joves, no només a l’espai públic.
  • Unificar l’estètica de les terrasses.

Aquest objectiu treballa per a les següents accions:

Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat (La Rambla integradora de referents turístics de Viladecans i posicionament de la marca Rambla: Ramblegem) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (Dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem, facilitar la digitalització dels comerços, Pimes i professionals i estudi d'incentius i subvencions per a emprenedors i particulars de la Rambla: llicències, IBI, subvencions directes, diagnosi terrasses). 

Eix comunitari: rambla com a espai ludic, comunitari i inclusiu (Juguem a la rambla: dinamització d’activitats lúdiques i explorar la possibilitat de desenvolupar projectescomunitaris relacionats amb la infància) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).

Eix imatge i confort: connectar (un eix amb seqüències d'espais diferenciats), Singularitzar (terrasses per la restauració) i Smart (punts d’activitat Smart i xarxa wi-fi).

Es va treballar aquest objectiu a les accions ‘Sant Jordi a la Rambla’ i ‘Vermutejar a la Rambla’ i es va realitzar una enquesta a 177 persones. Els resultats es poden veure aquí

Quines necessitats va detectar la ciutadania?

  • Celebrar activitats i actes públics que siguin atractius per a tota la ciutat de Viladecans, com per exemple, teatre al carrer, les celebracions de Festa Major, de Sant Jordi o introduir la rambla a dins del recorregut de la cursa Unilever.

Aquest objectiu treballa per a les següents accions:

Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat: (La Rambla integradora de referents turístics de Viladecans i posicionament de la marca Rambla: Ramblegem) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem).

Eix comunitari: la rambla com a espai cultural de proximitat (programa d’activitats de ciutat a la rambla i obertura de l’equipament civic Pablo Picasso al carrer), Rambla com a espai ludic, comunitari i inclusiu (juguem a la rambla: dinamització d’activitats lúdiques) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).

Eix imatge i confort: connectar (un eix amb seqüències d’espais diferenciats), singularitzar (nou caràcter, enllumenat públic, implantació dels quioscos, tractament de la mitgera d’Àngela Roca I i reforma de l’equipament d’Àngela Roca I) i Smart (Punts d'activitats Smart i xarxa wi-fi).

Es va treballar aquest objectiu a les accions “Passejar per conversar”, “Viatjar en el temps” i “Reapropiar-se de l’espai”. En aquesta última acció també es va realitzar una enquesta a 125 persones i es poden consultar aquí els resultat.

Quines necessitats va detectar la ciutadania?

  •  Incorporació de la rambla a dins de la xarxa dels eixos cívics comercials de la ciutat: Viladecans Style Outlet i el carrer Dr. Reig. A més, de garantir uns recorreguts per a vianants continus i segurs entre aquests espais.
  •  Fer una plataforma única i convertir la rambla en un espai amb prioritat per a vianants.
  •  Recol·locar els aparcaments actualment existents (no eliminar-los).

Aquest objectiu treballa per a les següents accions:

Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat (la Rambla integradora de referents turístics de Viladecans) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem).

Eix comunitari: la rambla com a espai cultural de proximitat (programa d’activitats de ciutat a la rambla), rambla com a espai ludic, comunitari i inclusiu (explorar la possibilitat de desenvolupar projectescomunitaris relacionats amb la infància) i la Rambla com a espai de governança ( disseny i dinamització de l’espai Amics de la Rambla). 

Eix imatge i confort: connectar (un eix amb seqüències d’espais diferenciats, obtenció de sòls qualificats de vialitat, recuperació de la connectivitat i sventramento) i pacificar (definir una xarxa viària urbana jerarquitzada, reescalat del viari i escenaris per la vianalització).

El procés en imatges

Vols més informació?

Ramblegem (Oficina de Districte I)

Carrer de Rafael Casanova, 50 (Casal Barri de Sales)
08840 Viladecans

Telèfon: 
Telèfon: 93 637 94 04 | Mòbil: 637 711 313
Comparteix
Opina