El procés participatiu
- Inici
- Comunitat
- Participació Ciutadana
- Històric de processos participatius
- Ramblegem
- Ramblegem - El procés participatiu
La màgia de transformar en comú
La participació ciutadana és un eix fonamental a l’hora de valorar els canvis importants a Viladecans i la transformació de la rambla Modolell no podia ser menys. Durant tot l’any 2021, la ciutadania ha estat l’agent clau de les sessions per decidir com serà la nova i millorada rambla, amb un procés participatiu que ha esperonat grans i petits per idear la nova cara d’aquesta emblemàtica via de la ciutat.
A continuació, trobareu un resum de les propostes ciutadanes sorgides del procés, així com un recull d'imatges i documentació del mateix.
Propostes ciutadanes
Propostes per a espais confortables i integrats.
Per treballar aquest objectiu les accions ‘Passejar per conversar’ i ‘Reapropiació de l’espai’, i dins d’aquesta segona també es van realitzar enquestes a 125 persones (pots consultar els resultats de l’enquesta clicant aquí).
Quines necessitats va detectar la ciutadania?
- Eliminar elements que fragmenten l’espai, com ara la pèrgola.
- Ubicar les terrasses més a prop del establiments o deixar-les en la posició actual però més endreçades per equilibrar l’ús de l’espai i aconseguir més diversitat d’activitats. I també unificar la imatge amb para-sols i elements que siguin dels mateix tipus i color.
- Utilitzar mobiliari de fàcil ús i manteniment i que afavoreixi la creació d’espais de trobada.
- Millorar la il·luminació i els espais de sol i ombra.
- Potenciar els quioscos com elements significatius de la rambla
- Integra vegetació amb molta cura del manteniment i limitant la possibilitat d’accions incíviques.
Aquest objectiu treballa per a les següents accions:
Eix comunitari: La rambla com a espai de governança (Disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).
Eix imatge i confort: Singularitzar (Millora del confort, paviments, enllumenat públic, terrasses per la restauració, implantació dels quioscos, mobiliari urbà).
Per treballar aquest objectiu les accions ‘Passejar per conversar’ i ‘Viatjar en el temps’, i dins d’aquesta segona també es van realitzar enquestes a 32 persones (pots consultar els resultats de l’enquesta aquí)
Quines necessitats va detectar la ciutadania?
- Reforçar la relació de la rambla amb la Torre del Baró i el Museu amb elements de memòria popular: el mur i l’espai de jocs, l’escultura d’Àngela Roca, l’escultura en memòria a Antonio Hervás, les Tipuanes, la desapareguda font d’aigua i algunes masies.
- Crear més exposicions fotogràfiques i itineraris culturals i històrics.
- Implicar els comerços en la recuperació de la memòria a través dels seus aparadors.
Aquest objectiu treballa per a les següents accions:
Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat (La Rambla integradora de referents turístics de Viladecans i posicionament de la marca Rambla: Ramblegem) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem).
Eix comunitari: La rambla com a espai de la memòria popular (Projecte de senyalització i recuperació de símbols culturals i identitaris de la memòria popular de la ciutat a l’espai de la Rambla i itineraris històrics pel casc antic) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).
Eix imatge i confort: connectar (Recuperació de la connectivitat), singularitzar (Nou caràcter, elements a recuperar, paviments i mobiliari urbà).
Per treballar aquest objectiu les accions ‘Passejar per conversar’, ‘Reapropiació de l’espai’ i ‘Definir els referents de la rambla’, i dins d’aquesta tercera també es van realitzar enquestes a 34 persones (pots consultar els resultats de l’enquesta aquí).
Quines necessitats va detectar la ciutadania?
- Utilitzar l’aigua per recordar que la rambla està sobre una riera i generar imatge d’unitat a través seu.
- Apostar per vegetació que no generi incivisme, ni problemes de manteniment o accessibilitat.
- Evitar generar una imatge massa boscosa de la rambla.
Aquest objectiu treballa per a les següents accions:
Eix comunitari: La rambla com a espai de governança (Disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).
Eix imatge i confort: Naturalitzar (Cicle de l’aigua, tractament de la vegetació i materials).
Propostes per a usos i dinàmiques de proximitat.
Es va treballar aquest objectiu a les accions “Passejar per conversar”, “Reapropiació de l’espai”, “Sant Jordi a la Rambla”, “Vermutejar a la rambla” i “Viatjar en el temps” i es van realitzar 177 enquestes (pots consultar els resultats de les enquestes aquí).
Quines necessitats va detectar la ciutadania?
- Eliminar barreres per realitzar activitats a la rambla.
- Agenda cultural estable per a joves i famílies, amb especial rellevància de mercats i activitats per a la infància.
- Fomentar la implicació de les entitats i associacions culturals i de les associacions de veïns.
Aquest objectiu treballa per a les següents accions:
Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat (Fomentar la Rambla com un aparador del producte de proximitat amb implicació d'empreses de la ciutat i d'iniciatives vinculades a l'Economia Social i Solidària) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (Dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem).
Eix comunitari: La rambla com a espai cultural de proximitat (programa d’activitats de ciutat a la rambla i obertura de l’equipament civic Pablo Picasso al carrer) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).
Eix imatge i confort: Connectar (un eix amb seqüències d’espais diferenciats), singularitzar (nou caràcter, enllumenat públic, implantació dels quioscos, tractament de la mitgera d’Àngela Roca I i reforma de l’equipament d’Àngela Roca I) i Smart (Punts d’activitat Smart i xarxa wi-fi).
Es va treballar aquest objectiu a les accions “Passejar per conversar”, “Contruir jugant” i “Viatjar en el temps” i es van realitzar enquestes a 25 famílies en l’acció "Construir jugant".
Quines necessitats es van detectar?
- Alliberar la zona de jocs infantils de saturació d’elements i distribuir-los al llarg de la rambla, sense que estiguin en un espai tancat.
- Col·locar jocs infantils sense barreres i polivalents.
Eix comunitari: Rambla com a espai ludic, comunitari i inclusiu (juguem a la rambla: dinamització d’activitats lúdiques i explorar la possibilitat de desenvolupar projectescomunitaris relacionats amb la infància) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).
Propostes per a fluxos i connectivitats accessibles amb l’entorn.
Es va treballar aquest objectiu a les accions "Sant Jordi a la Rambla" i "Vermutejar a la rambla". En la primera es va realitzar una enquesta a 112 persones (veure resultats aquí) i la segona a 65 persones (veure resultats aquí).
- Equilibrar el protagonisme de la restauració tenim com a referent l’eix del carrer Doctor Reig i Jaume Abril.
- Acollir activitats que siguin atractives per als joves, no només a l’espai públic.
- Unificar l’estètica de les terrasses.
Aquest objectiu treballa per a les següents accions:
Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat (La Rambla integradora de referents turístics de Viladecans i posicionament de la marca Rambla: Ramblegem) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (Dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem, facilitar la digitalització dels comerços, Pimes i professionals i estudi d'incentius i subvencions per a emprenedors i particulars de la Rambla: llicències, IBI, subvencions directes, diagnosi terrasses).
Eix comunitari: rambla com a espai ludic, comunitari i inclusiu (Juguem a la rambla: dinamització d’activitats lúdiques i explorar la possibilitat de desenvolupar projectescomunitaris relacionats amb la infància) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).
Eix imatge i confort: connectar (un eix amb seqüències d'espais diferenciats), Singularitzar (terrasses per la restauració) i Smart (punts d’activitat Smart i xarxa wi-fi).
Es va treballar aquest objectiu a les accions ‘Sant Jordi a la Rambla’ i ‘Vermutejar a la Rambla’ i es va realitzar una enquesta a 177 persones. Els resultats es poden veure aquí.
Quines necessitats va detectar la ciutadania?
- Celebrar activitats i actes públics que siguin atractius per a tota la ciutat de Viladecans, com per exemple, teatre al carrer, les celebracions de Festa Major, de Sant Jordi o introduir la rambla a dins del recorregut de la cursa Unilever.
Aquest objectiu treballa per a les següents accions:
Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat: (La Rambla integradora de referents turístics de Viladecans i posicionament de la marca Rambla: Ramblegem) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem).
Eix comunitari: la rambla com a espai cultural de proximitat (programa d’activitats de ciutat a la rambla i obertura de l’equipament civic Pablo Picasso al carrer), Rambla com a espai ludic, comunitari i inclusiu (juguem a la rambla: dinamització d’activitats lúdiques) i la rambla com a espai de governança (disseny i dinamització de l’espai Amics de la rambla).
Eix imatge i confort: connectar (un eix amb seqüències d’espais diferenciats), singularitzar (nou caràcter, enllumenat públic, implantació dels quioscos, tractament de la mitgera d’Àngela Roca I i reforma de l’equipament d’Àngela Roca I) i Smart (Punts d'activitats Smart i xarxa wi-fi).
Es va treballar aquest objectiu a les accions “Passejar per conversar”, “Viatjar en el temps” i “Reapropiar-se de l’espai”. En aquesta última acció també es va realitzar una enquesta a 125 persones i es poden consultar aquí els resultat.
Quines necessitats va detectar la ciutadania?
- Incorporació de la rambla a dins de la xarxa dels eixos cívics comercials de la ciutat: Viladecans Style Outlet i el carrer Dr. Reig. A més, de garantir uns recorreguts per a vianants continus i segurs entre aquests espais.
- Fer una plataforma única i convertir la rambla en un espai amb prioritat per a vianants.
- Recol·locar els aparcaments actualment existents (no eliminar-los).
Aquest objectiu treballa per a les següents accions:
Eix promoció econòmica: Activar l'oferta i demanda a escala ciutat (la Rambla integradora de referents turístics de Viladecans) i potenciar l'activitat econòmica actual de la Rambla (dinamitzar iniciatives de cooperació empresarial sota la marca Ramblegem).
Eix comunitari: la rambla com a espai cultural de proximitat (programa d’activitats de ciutat a la rambla), rambla com a espai ludic, comunitari i inclusiu (explorar la possibilitat de desenvolupar projectescomunitaris relacionats amb la infància) i la Rambla com a espai de governança ( disseny i dinamització de l’espai Amics de la Rambla).
Eix imatge i confort: connectar (un eix amb seqüències d’espais diferenciats, obtenció de sòls qualificats de vialitat, recuperació de la connectivitat i sventramento) i pacificar (definir una xarxa viària urbana jerarquitzada, reescalat del viari i escenaris per la vianalització).
Documents del procés
El procés en imatges
El carretó del Ramblegem, en el seu primer dia
Passejar per conversar.
Els infants diuen la seva!
Taller participatiu 'Reapropiar-se de l'espai'
Exposició 'Història de la rambla Modolell, el primer passeig de Viladecans'.
'Vermutegem' a la rambla.
El cavaller i el drac, convidats a ramblejar per Sant Jordi!
Adeu, Ramblegem! Hola, Amics de la Rambla!
El carretó del Ramblegem, en el seu primer dia
Passejar per conversar.
Els infants diuen la seva!
Taller participatiu 'Reapropiar-se de l'espai'
Exposició 'Història de la rambla Modolell, el primer passeig de Viladecans'.
'Vermutegem' a la rambla.
El cavaller i el drac, convidats a ramblejar per Sant Jordi!
Adeu, Ramblegem! Hola, Amics de la Rambla!
Vols més informació?
Ramblegem (Oficina de Districte I)
Carrer de Rafael Casanova, 50 (Casal Barri de Sales)
08840 Viladecans